The manifestation of inconclusiveness in King Lear: revaluating dramatic perspectives through irresolution and ambiguity

Autores

  • David Ericeira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Luiz Fernando Ferreira Sá Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5335/rdes.v20i3.15695

Palavras-chave:

King Lear. Inconclusiveness. Ambiguity. Irresolution.

Resumo

`This article approaches the sense of inconclusiveness in King Lear manifested in specific dramatic perspectives that engender multiple questions and unresolved conflicts throughout the narrative. Revolving around ambiguous lines and passages, those perspectives occur through an intrinsic correspondence between devices and rhythm as well as the respective confrontation of absolute notions emblematized by the play’s catastrophic ending. Initially, the ambiguity that emanates from the dramatic devices contributes to a growing indeterminacy wherein motivations and questions remain elusive. Following such indeterminacy, any type of pattern is systematically broken as the similarities in the play’s double plot are undermined according to the poignancy of the characters’ sufferings. From another dramatic perspective, the recurrent betrayal of expectations in desolate scenarios guides the events to a point where irresolution dictates the whole pace of the narrative. As the actions are constantly delayed through aimless wanderings and unnecessary interventions, the sense of inconclusiveness is increased and becomes integral with the last scene. Aligned with this sense, the final lines uttered by Lear, Kent, and Edgar evoke a set of passages that emphasize the importance of true feelings even in view of the catastrophic events. Embedded in ambiguity, those lines, at the same time that they reveal the open-ended aspect of the play opposed to its bleak ending, end up disallowing any foreclosed interpretations or conclusive notions.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Biografia do Autor

  • David Ericeira, Universidade Federal de Minas Gerais

    David Correia de Araújo Ericeira possui Graduação em Direito (UFMA/2013) e Letras – Habilitação em Língua Inglesa (Instituto Superior de Educação Ibituruna/2020), Especialização em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes (2016), Mestrado em Letras Estudos Literários (UFMG/2019) e, atualmente, é discente do curso de Doutorado em Letras do Programa de Pós-Graduação em Letras Estudos Literários da Universidade Federal de Minas Gerais. Na área acadêmica, atua, principalmente, nos seguintes temas: Literaturas de Língua Inglesa e Estudos Shakespearianos. https://orcid.org/0000-0003-3838-1825. E-mail: davidber89@hotmail.com

  • Luiz Fernando Ferreira Sá, Universidade Federal de Minas Gerais

    Possui mestrado em Estudos Literários: Literaturas de Expressão Inglesa pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), doutorado sanduíche em Estudos Literários pela Universidade Federal de Minas Gerais e pela Columbia University (2002) e pós-doutorado na PUC-MINAS (2006) e na Universidade de Birmingham (2018). Atualmente é professor titular da Universidade Federal de Minas Gerais e tem experiência na área de Letras, com ênfase em Literaturas em Inglês e Literatura Comparada, atuando principalmente nos seguintes temas: os inícios da modernidade inglesa com John Milton e William Shakespeare, pós-modernismo, pós-colonialismo e Salman Rushdie, os espaços liminais das listas em textos literários, Gabinetes de curiosidades (arquivo, coleção, lista). Coordenador do núcleo de estudos REC - A Renascença em Contracena (https://recarenascencaemcontracena.wordpress.com/)

Downloads

Publicado

2025-08-12

Edição

Seção

Artigos

Como Citar

The manifestation of inconclusiveness in King Lear: revaluating dramatic perspectives through irresolution and ambiguity: . (2025). Revista Desenredo, 21(2). https://doi.org/10.5335/rdes.v20i3.15695