Human development as the fundament of innovation

a debate in Amartya Sen

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.16434

Keywords:

human development, human formation, innovation, Amartya Sen

Abstract

This essay questions innovation in its value per se as a promoter of human development. In contrast, it conceives of innovation based on the principles of development as freedom. Based on Amartya Sen's capabilities approach and the Human Development Reports, it presents the assumptions of the condition of agent and the instrumental freedoms on which greater achievements and qualified changes in human realities can be projected. It argues that the basic conditions for development do not require innovation, but institutional, individual and collective commitment.

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Author Biography

  • Mauricio João Farinon, Universidade do Oeste de Santa Catarina

    Graduado em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo (1999), mestre em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2004), doutor em Educação pela PUCRS (PPG em Educação - conceito Capes 6). Experiência profissional na área de Filosofia e Ciências Humanas, tanto no ensino superior quanto na educação básica. Professor da Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC), no programa de Pós-Graduação em Educação - Mestrado e Doutorado, na linha de Processos Educativos, desenvolvendo pesquisas em Filosofia da Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Filosofia e Educação (GEPeFE). Tem experiência na área de Filosofia e na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação, democracia e desenvolvimento humano; Teorias da Justiça; Teoria Crítica; Ética e Estética.

Published

2024-11-18

Issue

Section

Dossiê - Inovação, tecnologia e formação

How to Cite

Human development as the fundament of innovation: a debate in Amartya Sen. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e16434, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.16434. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16434. Acesso em: 16 oct. 2025.