THE PROFESSIONAL CODE OF ETHICS FOR DENTISTRY IN ADVERTISING AND ADVERTISING MARKETING:

LITERATURE REVIEW

Authors

  • Rafael Nunes Universidade Federal do Maranhão
  • Carlo Theodoro Raymundi Lago

DOI:

https://doi.org/10.5335/rfo.v28i1.14925

Keywords:

marketing, Ethics Dental, Advertising

Abstract

The Dental Code of Ethics has undergone changes over time due to numerous technological changes, treatment options and advanced resources in the field of dentistry. Following the standards adopted by the dental code of ethics is essential to avoid professional and patient-professional problems. In this context, the emergence of Marketing is notorious, which is responsible for satisfying, attracting patients, in addition to promoting and publicizing the office or clinic. This paper aims to analyze the importance of the code of ethics in dental Marketing, as a tool that enables the use of different resources, properly conceptualizing them. Based on the literature review presented, it shows that Marketing can be applied in dental offices for publicity and advertising giving a lot of attention to social media and the internet. The study revealed that dental professionals are not prepared for the competitiveness of the labor market because they do not have the necessary knowledge about the Marketing mechanism and the limitations that the Dental Code of Ethics exerts on the dental professional.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Brasil. RESOLUÇÃO DO CONSELHO FEDERAL DE ODONTOLOGIA - CFO 118 de 11 de maio 2006. Cap 16. seção I. 11 mai 2006.
2. Cordoba, C.M; Queiroz, A.F; Lopes, M.R. A importância do Marketing Digital nas micro e pequenas empresas. Pelotas, 2017.
3. CÓDIGO DE ÉTICA ODONTOLÓGICA-Resolução CFO-118/2012. São Paulo, SP.
4. Kotler, P. Administração do Marketing. A edição do novo milênio.10. ed. São Paulo. 2000.
5. Machado, M. A; Daruge E.; Paranhos L.R. Estratégias de comunicação e o código de ética odontológica / Communications strategies and the dental code of ethics . São Paulo,[Graduação em Odontologia]. 2013
6. Maranhão De Souza, RDG. A publicidade na odontologia e os ditames do código de ética odontológica. São Paulo,[Graduação em Odontologia], 2019.
7. Marins, AN. O Impacto do Marketing Digital na Gestão da Marca de uma microempresa. Rio das Ostras, 2016.
8. Natali, FL. Marketing em Odontologia. Araçatuba, [Graduação em Odontologia], 2010.
9. Penna, OL. Marketing Digital: O impacto no consumidor das estratégias promocionais na rede social Facebook. São Paulo, 2021.
10. Portela, PTC. Os Desafios do Marketing na área odontológica. Curitiba, 2012. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/39143/R%20-%20E%20-%20PATRICIA%20PORTELA.pdf?sequence=2&isAllowed=y
11. Resolução CFO-196/2019- Conselho Federal de Odontologia. Disponível em: < https://website.cfo.org.br/resolucao-cfo-196-2019/>.

12. Revista do CROSP. Publicação do Conselho Regional de Odontologia de São Paulo. Fiscalização: As regras para anúncio de valores na Odontologia. São Paulo, 2018
13. Rezende, A. Marketing na Odontologia [Trabalho de Conclusão de Curso]. Porto Velho, 2017.
14. Rocha, M. A.S Marketing de relacionamento em odontológico para enfrentar um mercado competitivo. Rev. Odontol [Trabalho de Conclusão de Curso]. Araçatuba, v.28, n.3, p 24-32.
15. Santos, CTA. Publicidade e Propaganda Odontológica na Era Digital.[ Mai, 2018].São Paulo; 2018 .Disponível em: http://lyceumonline.usf.edu.br/salavirtual/documentos/3193.pdf
16. Silva, KRN; Heinski, RGL. Redes sociais como ferramenta de marketing das empresas. Revista cientifica multidisciplinar núcleo do conhecimento. Ano 06. Ed.07, vol. 06, pp 53-67. Julho de 2021.
17. Faria, V.D. Divulgação de Antes e Depois em mídias sociais está no topo da discussão ética odontológica. Natal, 2016.

Published

2024-04-14

Issue

Section

Revisão de Literatura

How to Cite

THE PROFESSIONAL CODE OF ETHICS FOR DENTISTRY IN ADVERTISING AND ADVERTISING MARKETING:: LITERATURE REVIEW. (2024). Revista Da Faculdade De Odontologia - UPF, 28(1). https://doi.org/10.5335/rfo.v28i1.14925