Polish education in Colônia Erechim: school as an instrument of organization and resistence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.20n.3.11654

Keywords:

Colônia Erechim, Conflitos, Educação polonesa, Nacionalização

Abstract

This article provides an analysis of the education developed with the groups of Polish immigrants who settled in Colônia Erechim, created in 1908, in the northern zone of Rio Grande do Sul. It appears that the nationalization of Brazilian schools in the period of the Estado Novo (1937-1945) facilitated an accentuation of linguistic prejudice to the detriment of cultures of foreign origin, a form of social exclusion that permeates the Brazilian educational project and, consequently, its pedagogical practice. It is observed that the public school that was being built in this area of immigration was colored by different stigmas, resistances and tensions. With the historical perspective of this process, it is concluded that the official educational planning needed to legitimate the scholar principles of the hegemonic project of national development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, Michael W. Educação e poder. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.

BRASIL. Decreto-Lei nº 406, de 4 de Maio de 1938. Dispõe sobre a entrada de estrangeiros no território nacional. Câmara dos Deputados, Atividade Legislativa, Legislação, [2020]. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1930-1939/decreto-lei-406-4-maio-1938-348724-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em: 20 jul. 2020.

GARDOLINSKI, Edmundo. Imigração e colonização polonesa. In: BECKER, Klaus (Org.). Enciclopédia Rio-Grandense, v. 5. Canoas: Regional, 1958, p. 3-114.

GARDOLINSKI, Edmundo. Escolas da Colonização Polonesa no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Escola Superior de Teologia São Lourenço de Brindes; Caxias do Sul/RS: Universidade de Caxias do Sul - UCS, 1976.

GŁUCHOWSKI, Kazimierz. Os poloneses no Brasil: subsídios para o problema da emigração polonesa no Brasil. Porto Alegre: Rodycz & Ordakowski Editores, 2005.

ILLA FONT, Juarez Miguel. Serra do Erechim: tempos heróicos. Erechim/RS: Gráfica Carraro, 1983.

MALIKOSKI, Adriano. As escolas étnicas dos imigrantes poloneses no Rio Grande do Sul. Dissertação, Universidade de Caxias do Sul, 2014.

MALIKOSKI, Adriano; KREUTZ, Lúcio. Escolas entre imigrantes poloneses no Rio Grande do Sul e a Nacionalização do Ensino. Educação, Santa Maria/RS, v. 41, n. 1, p. 67-80, jan./abr. 2016.

MALIKOSKI, Adriano; LUCHESE, Terciane Ângela. O processo de organização de escolas étnicas polonesas no Rio Grande do Sul (1875-1939). Revista Brasileira de História da Educação, Maringá/PR, v. 17, n. 3 (46), p. 85-105, jul./set. 2017.

NEUMANN, Márcia Rosane. A nacionalização do ensino na colônia Neu-Württemberg, noroeste do Rio Grande do Sul, durante o Estado Novo (1937-1945). História Unicap, Recife, v. 2 , n. 4, jul./dez. 2015.

ROCHE, Jean. A Colonização Alemã e o Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Editora Globo, 1969.

SANTOS, Mirian de Oliveira; BAHIA, Joana; GOMES, Charles. Aspectos socioeducativos dos processos migratórios. In: BAHIA, Joana; SANTOS, Miriam (Org.). Um olhar sobre as diferenças: a interface entre projetos educativos e migratórios [recurso eletrônico]. São Leopoldo/RS: Oikos, 2016, p. 7-18.

SILVA, Fabiana Regina; TRINDADE, Rhuan Targino Zaleski. Estado Novo, campanha de nacionalização e a restrição nos processos de sociabilidade étnica entre os polono-brasileiros no sul do Brasil: união das sociedades OÅ›wiata. Revista Semina, v. 16, n. 2, p. 1677-1001, 2017.

ZEN, Erick Reis Godliauskas. Imigração e revolução: lituanos, poloneses e russos sob vigilância do DEOPS. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo/EDUSP/FAPESP, 2010.

Published

2020-09-22

How to Cite

Polish education in Colônia Erechim: school as an instrument of organization and resistence. (2020). História: Debates E Tendências, 20(3), 115-134. https://doi.org/10.5335/hdtv.20n.3.11654