The Modernism, the Modern and the National
aesthetic approaches in the radio musical production of Radamés Gnattali.
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.15750Keywords:
History of Brazil, Modernism, ModernityAbstract
This article proposes a brief analysis of the trajectory and musical production of maestro Radamés Gnattali, his relationship with modernist aesthetic assumptions in the musical field and his contribution to the construction of a new modern sound for Brazilian music between the 1930s and 1950s. For this purpose, the beginning of his radio musical production at Rádio Nacional, the broadcaster with the greatest reach and relevance in Brazil in the aforementioned period, was analyzed, in addition to the process of preparing the arrangements for the recording of the song “Aquarela do Brasil”, composed by Ary Barroso, which remains to this day as one of the main Brazilian musical symbols around the world.
Downloads
References
A NOITE Maravilhosa de Debret. A Noite, Rio de Janeiro, edição 09975, p. 4, 17 nov. 1939.
BARBOSA, Valdinha; DEVOS, Anne Marie. Radamés Gnattali: o eterno experimentador. Rio de Janeiro: Funarte, 1984.
BARSALINI, Leandro. Sobre baterias e tamborins: as jazz bands e a batucada de samba. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 70, p. 59-77, ago. 2018.
BREIDE, Nadge Naira Alvares. Valsas de Radamés Gnattali: um estudo histórico-analítico. Porto Alegre: Instituto de Artes/PPGM, 2006.
DO MICROFONE da “Nacional” para todo o mundo. A Noite, Rio de Janeiro, edição 09123, p. 10, 6 jul. 1937.
FREITAS, Sérgio Paulo Ribeiro de. A memória e o valor da síncope. Per Musi, Belo Horizonte, n. 22, 2010, p. 127-149.
FREITAS, Sérgio Paulo Ribeiro de. Passar dos limites? Harmonias de mediante e repertório popular no Brasil. Opus, v. 23, n. 1, p. 104-146, abr. 2017.
GOMES, Angela Castro. Essa gente do Rio, os intelectuais cariocas e o modernismo. Estudos Históricos, Rio de Juneiro, vol. 6, n. lI, 1993, p. 62-77.
LIMA REZENDE, Gabriel S. S. O truque do mestre: a crise da modernização em “Chega de saudade”. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, Brasil, n. 70, p. 121-148, ago. 2018.
MELLO, Zuza Homem de. Copacabana: a trajetória do samba-canção. São Paulo: Editora 34, 2017.
MURCE, Renato. Bastidores do Rádio. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
PASSANDO A limpo os processos do broadcasting brasileiro. A Noite, Rio de Janeiro, edição 09302, p. 2, 4 jan. 1938.
PEREIRA, Leandro Ribeiro. Os arranjadores da Rádio Nacional do Rio de Janeiro, décadas de 1930 a 1960. Revista Brasileira de Música, v. 25, ed. 1, p. 157-184, jan./jun. 2012.
SOC. RADIO Nacional Grande Programa Comemorativo ao3º aniversário. A Noite, Rio de Janeiro, edição 09908, p. 7, 9 set. 1939.
UM DESLUMBRAMENTO da lenda oriental. A Noite, Rio de Janeiro, edição 09866, p. 1/19, 29 jul. 1939.
POR TRÁS do Dial. Carioca, Rio de Janeiro, edição 206, p. 44, 1939.
UM GRANDE acontecimento na radiophonia brasileira. Carioca, Rio de Janeiro, edição 47, p. 40-41, 1936.
VELLOSO, Monica Pimenta. Modernismo no Rio de Janeiro: Turunas e quixotes. Petrópolis: KBR, 2015.
VELLOSO, Rafael Henrique Soares. Aquarelas Musicais das Américas: Projetos identitários de nação nas performances radiofônicas de Radamés Gnattali e Alan Lomax (1939–1945). 2015. Tese (Doutorado) - UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE DO SUL, 2015.
VERDADEIRO DELÍRIO. A Noite, Rio de Janeiro, 31 jul. 1939
THOMASI, Ricardo de Oliveira. Radamés Gnattali, intermediador cultural. Anais do I Congresso de Música, História e Política Faculdade de Artes do Paraná, Curitiba, p. 206-224, 2013.
WISNIK, José Miguel. Entre o erudito e o popular. Revista de História, São Paulo, ed. 157, p. 55-72, 2º sem. 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História: Debates e Tendências

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).