Elementos sócio-históricos da música como economia criativa
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16217Keywords:
Cultura, Economia criativa, MúsicaAbstract
This text proposes theoretical-conceptual and socio-historical reflections with the aim of disentangling thinking about music as a creative economy. To this end, it introduces the notion of creative economy into the socioeconomic perspective that observes music in its aesthetic breadth. Next, he considers the contemporary so-called artist capitalism, in which music is a product/producer of this relationship between economy and digital technologies. Finally, the socio-historical perspective is used to expand the notion of music as a complex art, also to direct the reader's reflective gaze towards two final views, the socio-anthropological dimension of music and music as a creative and powerful impact on the economic, social and political spheres.
Downloads
References
AMARAL, Rita de Cássia; SILVA, Vagner Gonçalves da. Cantar para subir: um estudo antropológico da música ritual no candomblé paulista. Religião e Sociedade, Rio de Janeiro, ISER, 1992.
BENDASSOLLI, Pedro F.; WOOD JÚNIOR, Thomaz; KIRSCHBAUM, Charles; CUNHA, Miguel Pina. Indústrias criativas: definição, limites e possibilidades. RAE - Revista de Administracao de Empresas , v. 49, n. 1, p. 10-18, 2009.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. 1. ed. Porto Alegre, RS: L&PM, 2013.
BOTELHO, Isaura. Dimensões da cultura e políticas públicas. São Paulo em perspectiva, v. 15, p. 73-83, 2001.
CASTRO, Rita de Cássia Marques Lima de; CACCIAMALI, Maria Cristina; SUZUKI, Júlio César. Expressões da economia como ciência social. Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, 2021.
CORREIA, Marcos Antônio. Música na educação: uma possibilidade pedagógica. Revista Luminária, União da Vitória, PR, n. 6, p. 83-87, 2003.
DURKHEIM, Émile. Da divisão social do trabalho. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FLORIDA, Richard. The rise of the creative class. New York: Basic Books, 2002.
GANZERT, Christian. Capitalismo informacional: reflexões sobre a (re)produção do conhecimento e a sistêmica econômico-social contemporânea. São Paulo: Novas Edições Acadêmicas, 2017.
GASPARINI, Gianpiero. Musicoterapia usa identidade musical para ativar cérebro. Folha de S.Paulo, 2003. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/folha/equilibrio/noticias/ult263u2031.shtml. Acesso em: 6 jul. 2024.
HOWKINS, John. The creative economy: how people make money from ideas. London: Allen Lane, 2001.
JAGUARIBE, Anna. Indústrias criativas. Entrevista concedida a Bruno Dorigatti. Revista Idiossincrasia, 2006. Disponível em www.portalliteral.terra.com.br. Acesso em: 24 jun. 2024.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MOSÉ, Viviane. Nietzsche hoje: sobre os desafios da vida contemporânea. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
YÚDICE, George. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História: Debates e Tendências

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).