Interações entre performance, composição, arranjo e improvisação

um estudo discográfico sobre o fazer musical dos violonistas-compositores Dyens and Bogdanovic

Authors

  • Marcos Kröning Corrêa Universidade Federal de Sanra Maria (UFSM)

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16218

Keywords:

Estudo discográfico, Fazer musical, Violonista-compositor

Abstract

This paper is based on the music making of the guitarists-composers Roland Dyens (1955-2016) and Dusan Bogdanovic (1955), both with various recordings in their own repertoire. Among current guitarists-composers, they are recognized in the literature as a reference for performers who compose, arrange and improvise. This research presents and analyses in a systematic and  unprecedent way the complete available recorded by Dyens and Bogdanovic, including the “out of catalogue” records, based on a longitudinal study, covering a períod of thirty three years (1979-2011), revealing the characteristics and evolution of music making of both. The results are presented and organized by the various types of music making studied by Elliott (1995) – performing, composing, arranging and improvising, as well as the modalities reveal during the analyse. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Marcos Kröning Corrêa, Universidade Federal de Sanra Maria (UFSM)

    Doutor em Performance Musical pela Universidade de Aveiro, Portugal. Professor Associado na Universidade Federal de Sanra Maria (UFSM) nos Cursos de Bacharelado e Licenciatura em Música e Coordenador e orientador da Pós-Graduação/Especialização em Música da UFSM desde 2018. É violonista-compositor com CDs autorais lançados e distribuídos em diversos países pela Tratore. E-mail: marcoskc@gmail.com / https://orcid.org/0009-0004-5370-8616

References

ÁLVAREZ, M. C. G. Dusan Bogdanovic: Ecletismo musical en su obra para guitarra. Educa, 100, 2013.

BEAVERS, S. Homage in the Solo Guitar Music of Roland Dyens. (PhD in Music), The Florida State University, Talahassee, 2006.

BIRCH, M. Jazz Mind and Classical Hands: Roland Dyens and his Style of Arranging and Performing, 2005.

CARDOSO, T. F. S. Um violonista-compositor brasileiro: Guinga. A presença do idiomatismo em sua música. (Programa de Pós-Graduação em Música), Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

CHIANTORE, L. Beethoven al Piano. Barcelona: Nortesur-musikeon, 2010.

CORRÊA, M. K. Reflexões sobre o repertório contemporâneo violonístico: o novo e o tradicional na prática dos violonistas compositores. Expressão - Revista do Centro de Artes e Letras: UFSM, 1, 2001.

DAY, T. Un Siglo de Música Grabada. (M. J. Mateo, Trans.). Madrid: Alianza Editorial.Day, 2002.

ELLIOTT, D. J. Music Matters: A New Philosophy of Music Education. New York: Oxford University, 1995.

FINNEGAN, R. The Hidden Musicians: Music-making in an English Town. Middletown: Wesleyan University Press, 1989.

FRITH, S. Music and Identity. London: Sage, 1996.

JOHNSON, P. The Legacy of Recordings. In: J. Rink (Ed.). Musical performance: A guide to understanding. Cambridge: Cambridge University Press, 2002, .

KISHIMINE, H. A Close Into the Diverse World of Dusan Bogdanovic - Disovering influences Throug Analyses of Selected Solo Guitar Works. DMA diss. Shenandoah Conservartory, Virginia, 2007.

LOPEZ, A. M. C. J. O valor de um Bach Autêntico: um Estudo sobre o Conceito de Autenticidade na Execução de Obras Musicais. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.

MOLINA JR, S. J. O Violão na Era do Disco: interpretação e desleitura na arte de Julian Bream. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo: São Paulo, 2006.

PHILIP, R.. Performing Music in the Age of Recording. New Haven: Yale University Press, 2004.

TANEMBAUM, D. Perspectives on the Classical Guitar in the Twentieth Century. In: V. A. Coelho (Ed.). The Cambridge Companion to the Guitar. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, p. 182-286.

Published

2024-09-01

How to Cite

Interações entre performance, composição, arranjo e improvisação: um estudo discográfico sobre o fazer musical dos violonistas-compositores Dyens and Bogdanovic. (2024). História: Debates E Tendências, 24(2), 62-82. https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16218