7 A 1

UMA DÉCADA DEPOIS, O QUE APRENDEMOS SOBRE O BRASIL?

Authors

  • Geovane Ferreira Gomes Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)
  • Marsiel Pacífico Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.3.16394

Keywords:

Football, Norbert Elias, Rationality

Abstract

Ten years after the defeat of the Brazilian football team against Germany in the semifinal of the 2014 World Cup by the score of 7 to 1, it is proposed to understand Brazilian society from the defeat in a football match. Through bibliographic research, and using as main reference the configurational sociology of Norbert Elias, it was sought to explore the reasons why soccer has been neglected by the human sciences, the importance of sport as a form of excitement in modernity and the way modern football has been developed, in a continuous process of rationalization. Locating the element of analysis and using the ideas present in Max Weber's theory, and in the concept of Cordial Man by Sérgio Buarque de Holanda, it is perceived that the concept of rationality associated with the transformation of soccer into business, clashes with a social representation of soccer in Brazil, more prone to the individualism of dribbling than the collectivity of the assist. It can also be concluded that soccer is in a social configuration, that is, in a position of interdependence with other social spheres, such as politics and the media.

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Author Biographies

  • Geovane Ferreira Gomes, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

    Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor Adjunto na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) e Professor do ProfSocio - Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (UEMS); Líder do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Ciências Sociais - NEPECS (UEMS). E-mail: geovane@actto.com.br / https://orcid.org/0000-0002-1901-9794

  • Marsiel Pacífico, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS)

    Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professor Adjunto na Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS) e Professor Permanente do PROFEDUC Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação (PROFEDUC/UEMS). Líder do Grupo de Pesquisa TCEDucS – Teoria Crítica Educação e Sociedade (UEMS) e Líder do Grupo de Pesquisa NeuroPraPe (Neuroeducação e as Práticas Pedagógicas (UEMS). E-mail: marsiellp@gmail.com / https://orcid.org/0000-0002-2013-2073.

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Published

2024-12-19

How to Cite

7 A 1: UMA DÉCADA DEPOIS, O QUE APRENDEMOS SOBRE O BRASIL?. (2024). História: Debates E Tendências, 24(3), 205-221. https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.3.16394