The teacher as coordinator in a mobile collaborative learning environment
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v13i3.11093Keywords:
Collaborative Systems, Coordination, Learning AnalyticsAbstract
In collaborative learning tools supported by mobile devices, users exchange messages in order to support the collective construction of knowledge by the members of a group. Activity entries in the group can provide evidence of how the learning progress occurs. Coordination mechanisms together with learning analytics techniques can be used in teaching environments, in order to support the teacher in the coordination, allowing him/her to adapt the pedagogical proposals. This paper aims to identify the coordination mechanisms for mobile teaching-learning collaborative environments, as well as to apply them to model a system (EZClass) with emphasis on teacher coordination in a virtual learning environment. The mechanisms are represented by functional requirements and they are used in the deï¬nition of the EZClass system. The EZClass was designed to assist the teacher in coordinating activities on a virtual learning environment, so that the teacher can make decisions based on the presented indicators, allowing to adapt the pedagogical proposal to better supply the students’ demands.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).