OntoLearnWell: a context-based ontology oriented to emotional well-Being in the educational environment
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v15i1.13839Keywords:
Contexts, Ontology, Ubiquitous Learning, Well-beingAbstract
Ubiquitous learning emerged from the combination of ubiquitous computing technologies with learning models focused on mobility and adaptation to the different contexts of the student's daily life. In this way, this technology can be offered as a resource in the student's relationship with the educational context, allowing to offer, find and retrieve information in the student's interaction with the learning environment. Understanding these relationships can help to organize information that impacts students learning and make decisions to regulate their well-being in the search for more meaningful learning. The organization of data in context information format, which includes identity, place, time and status, facilitates the analysis of results and decision making by educational managers. Ontologies are intended to store and share knowledge through classes and relationships. This article proposes the OntoLearnWell ontology, focusing on ubiquitous learning and emotional well-being using context information. The ontology was implemented in Python language and SPARQL queries were used to extract data, using as a scenario a high school and the relationship between teachers and students during a practical laboratory class.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).