Classification method evaluation in tangent space for statistical shape analysis
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v15i3.14810Keywords:
Machine learning, Kendall coordinates, Tangent coordinatesAbstract
The purpose of this study was to evaluate the performance of several classifiers from the literature on data in the tangent space at the statistical shape analysis context . Additionally, simulations were conducted considering three scenarios: (1) data without the principal component analysis (PCA) application ; and (2) data with the PCA application, where the components explained variations from 70% to 75% and from 90% to 95%. Simulation results showed the performance of the classifiers decreases when there is low concentration data, with significant accuracy gains observed when applying PCA in most of the scenarios examined. The next step was to perform classification using four datasets of real data, considering the same scenarios as in the simulation study. In these applications, the best results were observed in databases where the average shapes were significantly different between the groups. Conversely, the worst performances were observed in data related to magnetic resonance imaging of schizophrenic patients, with a maximum accuracy of 85.7%.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).