Semiotic Evaluation of the Communicability of a Collaborative Libras Dictionary
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v17i1.16018Keywords:
Communicability Assessment, Libras, Semiotic InspectionAbstract
Communicability refers to the ability of a system to communicate effectively and understandably with the user. In this sense, this article investigates the communicability of a system developed to serve as a collaborative dictionary for the Brazilian Sign Language (Libras). The research uses semiotic inspection methodologies to evaluate how the developers' intentions are perceived and interpreted by users. The results point to the need for significant refinements in the tool, to improve the communicability and the user experience - essential aspects for the teaching and broader social inclusion of the deaf community. Such modifications aim to facilitate the use of the dictionary, promoting a clearer understanding of the content and more effective learning of Libras by its users.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Carla Berkenbrock

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).