O ensino do pensamento computacional em séries finais do ensino fundamental: uma proposta embasada na neurociências
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v11i1.9084Keywords:
Education, Learning, Neurosciences, TechnologyAbstract
It is of relevance to research about computational thinking and its possible physiological changes in the brains of elementary school students. This paper presents a part of the data collected from a research that aims to identify areas of the brain that are activated before and after a course of learning of computational logic through an educational background tool with interactive structure, called Scratch, with target audience in primary school children. For this, the BCI (Brain Computer Interface) system is used, an interface between the brain and the computer, through which processes and mental states are mapped. In addition, the ActiCHamp tool, an active channel amplifier with auxiliary channels used for a full range of Biosynthetic sensors, will be used. OpenVibe will also be used to design, test and use BCI systems to collect pre and post learning data. The theoretical basis is based on researches of the neurosciences, education, learning and technology. The study was carried out in a group of primary school students, and it was possible to conclude that computational thinking causes physiological changes in the brains of students in the final grades of elementary school in a public school, with the purpose of improving problem solving.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).