INSIDe: Image recognition tool aimed at helping visually impaired people contextualize indoor environments
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v11i3.9455Keywords:
Android system, computer vision, SIFT, Visually impairedAbstract
Visually impaired (VI) people face a set of challenges when trying to orient and contextualize themselves. Computer vision and mobile devices can be valuable tools to help them improve their quality of life. This work presents a tool based on computer vision and image recognition to assist VI people to better contextualize themselves indoors. The tool works as follows: user takes a picture $\rho$ using a mobile application; Ï is sent to the server; Ï is compared to a database of previously taken pictures; server returns metadata of the database image that is most similar to Ï; finally the mobile application gives an audio feedback based on the received metadata. Similarity test among database images and $\rho$ is based on the search of nearest neighbors in key points extracted from the images by SIFT descriptors. Three experiments are presented to support the feasibility of the tool. We believe our solution is a low cost, convenient approach that can leverage existing IT infrastructure, e.g. wireless networks, and does not require any physical adaptation in the environment where it will be used.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).