Patients satisfaction in Dental School Clinics of the Federal University of Pernambuco and associated factors

Authors

  • Anna Anna Danielly Almeida do Nascimento Universidade Federal de Pernambuco
  • Henriqueta Nubia Pereira da Silva Graduanda de Odontologia da Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Recife. PE, Brasil.
  • Oscar Felipe Fonseca de Brito Mestre em Dentística pela Faculdade de Odontologia de Pernambuco – FOP/UPE. Recife. PE, Brasil
  • Alice Kelly Barreira Doutora em Saúde Publica pelo Instituto Aggeu Magalhães – Fiocruz PE, professora Adjunto do Departamento de Clínica e Odontologia Preventiva da Universidade Federal de Pernambuco– UFPE. Recife. PE, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5335/rfo.v25i1.10639

Keywords:

Patient Satisfaction, Health Services Accessibility, Dental Anxiety

Abstract

Objective: To evaluate patient satisfaction at the Dental School Clinics at the Federal University of Pernambuco, Brazil, and the association with factors related to the patient, access and care. Method: This is a descriptive, quantitative, cross-sectional study, based on a convenience sample, conducted with 81 adult patients, of both sexes. A semi-structured questionnaire was applied with questions from the Oral Health Services Assessment Questionnaire - QASSAB, a question of anxiety to dental treatment (modified Dental Anxiety Question) and individual patient data, such as sex, age, education, place of residence and procedures performed. Results: The results showed that users considered obtaining a place as reasonable or easy (75.3%) and the time in the queue as reasonable or short (66.7%), most participants answered that the reason why they chose the service was the fact that they did not have the money to pay for private treatment and 40.7% of the patients showed some sign of anxiety. There was a positive evaluation of the physical stucture of the service by users, for most of the variables surveyed. However, only the organization variable was significantly associated with user satisfaction. Conclusion: In general, the results found in this research indicate a good level of satisfaction, however, periodic reassessments are necessary to obtain important information that will allow improvements in the structure and care of clinics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Fernandes SKS, Coutinho ACM, Pereira EL. Avaliação do perfil socioeconômico e nível de satisfação dos pacientes atendidos em clínica integrada odontológica universitária. RBP 2008; 21(2): 137-143.
2. Organização Pan-Americana da Saúde; Organização Mundial de Saúde. 126ª Sessão do Comitê Executivo: Funções Essenciais de Saúde Pública. 2000; p. 21.
3. BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
4. Magalhães BG, Oliveira RS, Góes PSA, Figueiredo N. Avaliação da qualidade dos serviços prestados pelos Centros de Especialidades Odontológicas: visão dos usuários. Cad Saúde Colet 2015; 23(1): 76-85.
5. Praxedes CS, Carneiro SV, Martins LFB, Silva CHF, Leite ACRM. Nível de satisfação dos pacientes atendidos no complexo odontológico do centro universitário católico de Quixadá – CE. Rev Expres. Catól. Saúde. 2017 jan–jun; 2(1): 42-48.
6. Gürdal P, Çankaya H, Önem E, Dinçer S, Yílmaz T. Factors of patient satisfaction/dissatisfaction in a dental faculty outpatient clinic in Turkey. Community Dent Oral Epidemiol. 2000; 28(6): 461–469.
7. Pinto VPT, Teixeira AH, Santos PR, Araújo MWA, Moreira MAG, Saraiva SRM. Avaliação da acessibilidade ao Centro de Especialidades Odontológicas de abrangência macrorregional de Sobral, Ceará, Brasil. Ciênc Saúde Col. 2014; 19(7): 2235-2244.
8. Chaves SCL, Soares FF, Rossi TRA, Cangussu MCT, Figueiredo ACL, Cruz DN, et al. Características do acesso e utilização de serviços odontológicos em municípios de médio porte. Ciênc Saúde Col. 2012; 17(11): 3115-3124.
9. Pêgo SPB, Dias VO, Nascimento JE, Martelli Junior H, Martelli DRB, Santos ML, et al. Avaliação dos serviços odontológicos prestados por acadêmicos: percepção do usuário. Rev Intercâmbio. 2016; 7: 138-147.
10. Bottan ER, Sperb RAL, Telles PS, Uriarte Neto M. Avaliação de serviços odontológicos: a visão dos pacientes. Rev. ABENO. 2006 Jul-Dez; 6(2): 128-133.
11. Maniglia-Ferreira C, Gurgel-Filho ED, Bönecker-Valverde G, Moura EH, Deus G, Coutinho-Filho T. Ansiedade odontológica: nível, prevalência e comportamento. RBPS. 2004; 17(2): 51-55.
12. Mota LQ, Farias DBLM, Santos TA. Humanização no atendimento odontológico: acolhimento da subjetividade dos pacientes atendidos por alunos de graduação em Odontologia. Arq Odontol. 2012 jul-set; 48(3): 151-158.
13. Raja S, Shah R, Hamad J, Kanegan MV, Kupershmidt A, Kruthoff M. Patients’ Perceptions of Dehumanization of Patients in Dental School Settings: Implications for Clinic Management and Curriculum Planning. J Dent Educ. 2015; 79(10): 1201-1207.
14. Ahmady AB, Pakkhesal M, Zafarmand H, Lando HA. Patient Satisfaction Surveys in Dental School Clinics: A Review and Comparison. J Dent Educ. 2015; 79(4): 388-393.
15. Fernandes LMAG. Validação de um instrumento para avaliação da satisfação dos usuários, com os serviços públicos de saúde bucal – QASSaB. [Dissertação Doutorado]. Camaragibe: Faculdade de Odontologia, Universidade de Pernambuco; 2002.
16. Corah NL. Development of a dental anxiety scale. J Dent Res. 1969; v. 48, n. 4, p. 596.
17. Donabedian A. The Seven Pillars of Quality. Arch Pathol Lab Med. 1990; 114(11): 1115-1118.
18. Bottan ER, Lehmkuhl GL, Araújo SM. Ansiedade no tratamento odontológico: estudo exploratório com crianças e adolescentes de um município de Santa Catarina. RSBO. 2008; 5(1): 13-19.
19. Leão ATT, Dias K. Avaliação dos serviços de saúde prestados por faculdades de Odontologia: a visão do usuário. Rev Bras Odontol Saúde Coletiva. 2001 jan-jun; 2(1): 40-46.
20. Sousa CN, Souza TC, Araújo TLC. Avaliação da satisfação dos pacientes atendidos na clínica escola de odontologia em uma instituição de ensino superior. Rev. Interfaces. 2015; 3 (8): 01-05.
21. Gomes R, Nascimento EF, Araújo FC. Por que os homens buscam menos serviços de saúde do que as mulheres? As explicações de homens com baixa escolaridade e homens com ensino superior. Cad Saúde Pública. 2007; 23(3): 565-574.
22. Mialhe LF, Gonçalo C, Carvalho LMS. Avaliação dos usuários sobre a qualidade do serviço odontológico prestado por graduandos do curso de Odontologia da FOP/Unicamp. RFO. 2008; 13(1): 19-24.
23. Souza PG, Silva MB, Braga AT, Siqueira TP, Gonçalves LP, Soares PV. Avaliação da qualidade do atendimento oferecido na Clínica Integrada da Universidade Federal de Uberlândia. Rev Odontol Bras Central. 2014; 23(66): 140-145.
24. Castro HCO, Machado LZ, Walter MIMT, Ranincheski SM, Schmidt BV, Marinho DNC, et al. A satisfação dos usuários com o Sistema Único de Saúde (SUS). Sociedade em Debate. 2012; 14(2): 113-134.
25. Gonçalves EV, Verdi MIM. Os problemas éticos no atendimento a pacientes na clínica odontológica de ensino. Ciênc Saúde Col. 2007; 12(3): 755-764.
26. Vaistman J, Andrade GRB. Satisfação e responsividade: formas de medir a qualidade e a humanização da assistência à saúde. Ciênc Saúde Col. 2005; 10(3): 599-613.
27. Moimaz SAS, Burili MC, Bordin D, Garbin CAS, Saliba TA, Saliba NA. Satisfação dos usuários segundo variáveis de organização dos serviços públicos odontológicos. Arch Health Invest. 2017; 6(1): 14-19.
28. Henriques TG, Lourenço O, Quintal C. Tempo de espera no acesso a consultas médicas: influência do gradiente socioeconômico [dissertação]. Coimbra: Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra; 2012.
29. Oliveira OR, Martins EP, Santana JLB, Bezerra SRS, Dourado AT. Avaliação dos usuários sobre a qualidade do atendimento odontológico prestado por alunos de odontologia. RFO. 2012 set-dez; 17(3): 319-325.
30. Torres SC, Costa ICC. Satisfação dos usuários atendidos nas clínicas integradas do departamento de odontologia da UFRN. Rev. Ciênc. Plur. 2015; 1(2).
31. Pompeu JGF, Carvalho ILM, Pereira JÁ, Neto RGC, Prado VLG, Silva CHV. Avaliação do nível de satisfação dos usuários atendidos na clínica integrada do curso de odontologia da Faculdade Novafapi em Teresina (PI). Odontol. Clín.-Cient. 2012; 11(1): 31-36.
32. Newsome PRH, Wright GH. Dental patient satisfaction: an appraisal of recent literature. BDJ. 1999; 186(4): 166-170.

Published

2020-12-16

Issue

Section

Investigação Científica

How to Cite

Patients satisfaction in Dental School Clinics of the Federal University of Pernambuco and associated factors. (2020). Revista Da Faculdade De Odontologia - UPF, 25(1), 66-73. https://doi.org/10.5335/rfo.v25i1.10639