Uma história social da música popular gaúcha é possível?

Análise crítica da produção historiográfica sobre a música do Rio Grande do Sul

Authors

  • Clarissa Figueiró Ferreira Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16215

Keywords:

Decolonialidade, História da música gaúcha, Identidade

Abstract

This article reflects on the construction of the historiography of music in the Brazilian state of Rio Grande do Sul, aiming to demonstrate how this body of knowledge has shaped and constrained representations of what is now understood as “gaúcha music.” The investigation reveals how the narratives surrounding the “gaúcha sound” exhibit exclusionary biases, termed “producers of subalternity” (PLESCH, 2013), that marginalize various individuals and musical styles based on ideological and social markers such as race/ethnicity and gender. The proposed approach questions traditional narratives and examines the social aspects involved in shaping this musical history. Consequently, this study seeks to contribute to teaching and research methodologies on popular music from Rio Grande do Sul through decolonial educational strategies applicable to both educators and researchers.

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Author Biography

  • Clarissa Figueiró Ferreira, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL)

    Violinista, compositora e doutora em Música (Etnomusicologia) pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora temporária da Universidade Federal de Pelotas (UFPEL).

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Published

2024-09-01

How to Cite

Uma história social da música popular gaúcha é possível? : Análise crítica da produção historiográfica sobre a música do Rio Grande do Sul. (2024). História: Debates E Tendências, 24(2), 10-27. https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16215