Aproximações entre músico “independente”, cultura digital e empreendedorismo
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.24n.2.16219Keywords:
Cultura digital, Empreendedorismo, Músico independenteAbstract
In this text, we present some results obtained from the research project called “Entrepreneurship of the self, digital culture and creative processes: ways of being a professional musician since the COVID-19 pandemic”, in which we analyzed, from the theoretical-methodological perspective of Cultural Studies (HALL, 1997), the strategies executed by independent musicians (CERQUEIRA, 2017; GALLETTA, 2018; VICENTE, 2010; NAKANO, 2006) from Rio Grande do Sul to perform their activities in different settings of professional performance. We addressed the production of ways of being an independent musician at the interface of two contemporary imperatives: the culture of entrepreneurship (CERQUEIRA, 2017; GADELHA COSTA, 2009) and the digital culture (STALDER, 2021; BORTOLAZZO, 2020; JENKINS, 2009). Furthermore, we aimed to analyze how musicians understand themselves in their professional activities and how they conduct their careers. Along with self-education, there is a significant network of knowledge and skills, in the form of mutual assistance and exchange of services. Their performances take place amidst a certain instability and uncertainty regarding professional activities and, at the same time, require the musicians to invest, often without specialized guidance, both in their own training and in the achievement of skills and competencies to carry out their activities, increasingly mediated by audiovisual production and digital communication technologies. Moreover, musicians attempt to produce in an authorial way, by imprinting their mark and their own identity on their musical production, but they simultaneously need to face the dilemma of producing, almost uninterruptedly, consumable content, depending on the competitive interests of the market.
Downloads
References
BELTRAME, J. A. Práticas e aprendizagens de produtores musicais: aspectos de uma educação musical emergente na cultura digital e participativa. Revista da Abem, v. 26, n. 41, p. 40-55, jul./dez. 2018.
BORTOLAZZO, S. F. Das conexões entre cultura digital e educação: pensando a condição digital na sociedade contemporânea. In: Educação Temátia Digital, Campinas, v.22, n. 2, p. 369-388, 2020.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. São Paulo : Paz & Terra, 2019.
CERQUEIRA, A. P. C. de. Paradoxos da atividade artística na narrativa de músicos independentes. Orientadora: Liliana Rolfsen Petrili Segnini. 2017. 233 . Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2017.
FARACO, F. B. Música alternativa brasileira: análise de trajetória. Orientador: Eduardo Vicente. 2020. 230 . Tese (Doutorado em Meios e Processos Audiovisuais) - Universidade de São Paulo, São Paulo, São Paulo, 2020.
HALL, S. A centralidade da cultura: notas sobre as revoluções culturais do nosso tempo. Educação & Realidade, v.22, n.2, p17-46, 1997.
GADELHA COSTA, S. de S. Governamentalidade neoliberal, Teoria do Capital Humano e Empreendedorismo. In: Educação e Realidade, Porto Alegre, 34(2), p. 171-186 mai/ago 2009.
GALLETTA, T. Cena musical paulistana dos anos 2010 e o “novo artista da música” na produção independente brasileira pós-internet. Música Popular em Revista, Campinas, ano 5, v. 2, p. 116-141, jan.-jul. 2018.
GATTI, V.V.B. Súditos da Rebelião: estrutura de sentimento da Nova MPB (2009-2015). 2015. 291f. Dissertação de mestrado (Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.
JENKINS, H. ET ALLI. Cultura da convergência. São Paulo : ALEPH, 2009.
LARROSA, JORGE. Tecnologias do eu e educação. In: Silva, Tomaz Tadeu (org.). O sujeito da educação. Petrópolis: Vozes, 1994, p.35-86.
LAZZARIN, L.F.;LARRUSCAIN, E. O palco como escritório: aprender a ser empreendedor na Vertente da Canção Estudantil de Santana do Livramento-RS. In: In: Marcia Lise Lunardi-Lazzarin; Eliana Menezes; Luís Fernando Lazzarin. (Org.). Diferença, educação e cultura: ressonâncias na escola contemporânea. 1ed.Curitiba: Appris, 2018, v. , p. 151-168.
LAZZARIN, L.F.;ALVARES, F.B. A 'escola da vida', o 'aprender na marra' e o empreendedorismo de si: modos de ser músico profissional em Santa Maria -RS. In: Lunardi Lazzarin; Pinheiro; Camatti;Menezes. (Org.). Experiência, diferença e intersecções: diálogos sobre educação e escola. 1ed. Santarém: UFOPA, 2022, v. , p. 105-126.
NAKANO, D. A produção independente e a desverticalização da cadeia produtiva da música. Gest. Prod., São Carlos, v. 17, n. 3, p. 627-638, 2010.
REQUIÃO, L. “Eis aí a Lapa...”: processos e relações de trabalho do músico nas casas de shows da Lapa. São Paulo: Annablume, 2010.
REQUIÃO, L. Mundo do trabalho e música no capitalismo tardio: entre o reinventar-se e o
sair da caixa. Opus, v. 26 n. 2, p. 1-25, maio/ago. 2020.
SANTANA, W. N. de. Independente sim, sozinho nunca: a música independente nos anos 2010. Orientadora: Eduardo Nunomura. 2020. 29. Monografia (Especialização em Mídia, Informação e Cultura. ) - Universidade de São paulo, São Paulo, São Paulo, 2020.
STALDER, F. Condição digital: as lógicas maquínica e humana, 2020. Disponível em: http://www.ihu.unisinos.br/images/ihu/2020/eventos/simposio_homo_digitalis/conferencias_pdf/Felix_Stalder.pdf. Acesso em: 24/08/21.
VEIGA-NETO, A. Michel Foucault e os Estudos Culturais. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.) Estudos Culturais em Educação. Porto Alegre : Editora da UFRGS, 2000, p. 13-36.
VICENTE, E. A vez dos independentes(?): um olhar sobre a produção musical independente do país. Revista da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação. Dezembro de 2006.
YÚDICE, G. A conveniência da cultura. Tradução de Marie Anne Kremer. Belo Horizonte. UFMG. 2004.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 História: Debates e Tendências

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).