Science management and policies:

a need for Africa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.22n.4.14071

Keywords:

Africa, Science, Political Management, Development factor

Abstract

There is a vast literature that shows that scientific illiteracy increases inequalities and marginalizes the majority who are already excluded from the labor market and that science is a factor capable of contributing to the improvement of individuals' living conditions, because it enables the acquisition of knowledge, the introjection of values, and the search for solutions to the problems faced by societies. Nowadays, scientific development has become a crucial factor for social well-being to the point that the distinction between rich and poor people is today made by the ability to create or not scientific knowledge. In most African countries there is a lack of expression regarding this important factor of development that is science, which means that it is neglected. In this work, we will argue that for the emergence of an effectively free Africa, a management and policy design for science becomes an essential element in the agenda of the struggles of African nations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANGOLA - Orçamento Geral do Estado: Apoio à investigação Científica. Disponível em: ucm.minfm.gov.ai/cs/groups/publicdocuments. Acesso em 29 de abril de 2022.
BARROS, Susana de Souza. Educação formal versus informal: desafios da educação científica. In: ALMEIDA, Maria José P. M. de; SILVA, Henrique César da. (Orgs.). Linguagens, leituras e ensino da ciência. Campinas: Mercado de Letras/Associação de Leitura do Brasil, 1998.
BAUMGARTEN, Maíra. Ciência, tecnologia e desenvolvimento – redes e inovação Social. Brasília: Revista Parcerias Estratégicas, n. 26. p.101-123, 2008.
BELENS, Adroaldo de Jesus; PORTO, Cristiane de Magalhães. Ciência e tecnologia, uma abordagem histórica na sociedade da informação. In: BELENS, Adroaldo de Jesus; PORTO, Cristiane de Magalhães (Orgs.). Difusão e cultura cientifica: alguns recortes [online]. Salvador: EDUFBA, 2009.
CARVALHO, Luís Miguel. GOVERNANDO A EDUCAÇÃO PELO ESPELHO DO PERITO: UMA ANÁLISE DO PISA COMO INSTRUMENTO DE REGULAÇÃO. Campinas: Educação e Sociedade, vol. 30, n. 109, p. 1009-1036, set./dez, 2009.
CASTELLS, Manuel. Fluxos, redes e identidades: uma teoria crítica da sociedade informacional. In: CASTELLS, Manuel. Novas perspectivas críticas em educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
CHAGAS, Isabel. Literacia Cientifica: o grande desafio para a escola. Actas do 1º Encontro nacional de investigação e formação, globalização e desenvolvimento profissional do professor: Centro de Investigação da Universidade de Lisboa, Portugal 2000.
DESCARTES, Rene (1637). El Discurso del Método. Madrid: Colección Austral, 2010.
JULIÃO, António Luís. Gestão do Ensino Superior em Angola: Realidades, Tendências e Desafios Rumo à Qualidade de Eugênio Adolfo Alves da Silva. Luanda: Revista Angolana de Extensão Universitária, v.3, n.1, Janeiro-Junho, p. 47-55, 2021.
SCHUMACKER, Lais; MACHADO, Fernando Oliveira; MACHADO STOCK, Daniane.; HARTMANN, Angela Mª. A. Popularização da Ciência: um panorama sobre o ensino de física. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 9, n. 2 e 3, p. 1-5, mar, 2020.
GOERGEN, Pedro. Ciência, sociedade e universidade. Campinas: Revista Educação e Sociedade, vol. 19, n. 63, p. 1-7,1998.
HURD, Paul H., Science Literacy: Its meaning for American Scools. Journal Educational Leadership, Washington, DC, n. 83, p.13-52, oct.,1958
MENON, M GK, O papel da ciência no desenvolvimento sustentável. São Paulo: Revista de Estudos Avançados da Universidade de São Paulo (USP), v.6, n. 15, p. 123-127, 1992.
MORAIS, Jose.; KOLINSKY Regine, R. Literacia científica: leitura e produção de textos científicos. Curitiba: Educar em Revista, n. 62, p. 143-162, out./dez. 2016.
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. 3 edição. São Paulo: Perspectiva, 2000.
RAVEN, Joanna. Roteiro de investigação científica. 2 ed. Lisboa: Clube de Autores, 2018.
SANTANA, Marli Stela. Financiamento da Investigação: Fator de Desenvolvimento, Universidade Catolica de Angola. I Simposio Internacional de Psicologia e Ciencias afins. Luanda, 2019.
SANTOS, Jose Trindade. Os valores e a mudança - Psicologia e ética. Colóquio Europeu de Psicologia e ética. Lisboa, n. 39, p.181-183, ISPA,1996.
SANTOS, Wildson Luis Pereira, Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Rio de Janeiro: Revista Brasileira de Educação, vol.12, n.36, p. 474-550, set.-dez. 2007.
SILVA, Eugénio Alves da. Gestão do ensino superior em Angola: realidades, tendências e desafios rumo à qualidade. Luanda: Mayamba Editora, 2016.
SWAI, Viren.; STIEGER, Stefan.; PIETSCHINING, Jakob.; NADER, Ingo. W.; VORACEK, Martin- Using more than 10% o four brains: Examining belief in Science-related myths from an individual diferences perspective. EUA: Learning and Individual Differences, v. 22, p. 404-408, 2012.
UNESCO, Institute for Statistics. Global Investments in Research & Development, 2018. Disponível em: http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/fs50-global-investments-rd-2018-en.pdf. Acesso em março de 2022,
UNESCO. Peril and Promise: higher education in developing countries report. Washington, 2000.
VELHO, Lea. Conceitos de Ciência e a Política Científica, Tecnológica e de Inovação. Porto Alegre: Revista Sociologias, vol.13, n. 26, p. 128-153, jan./abr., 2011.
VELOSO, Helena Cosma da Graça Fonseca. As condições epistemológicas do discurso sobre o inconsciente. Revista Psyquê. Minas Gerais – Universidade São Marcos, v. 22, n. 22, p.167-180, 2008.
WILLIANS, Mallence Bart. Conference TEDxBerlinSalon, 2015. Disponível em: https:/ /www.yotube.com watch ? v= AfnruW7yERA&feature=youtube. Acesso em 13 de março de 2022.
ZANCAN, Glaci. Educação cientifica: uma prioridade nacional. São Paulo: Revista Perspectiva, vol.14, n. 3, p. 3-7, jul./set., 2000.

Published

2022-11-16

How to Cite

Science management and policies:: a need for Africa. (2022). História: Debates E Tendências, 22(4), 148-161. https://doi.org/10.5335/hdtv.22n.4.14071