A bestseller for the Cold War
the political use of the novel Dr. Zhivago by Boris Pasternak
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.23n.3.15068Keywords:
Cold War; Boris Pasternak; USIA.Abstract
In the early years of the Cold War, the National Security Council of the United States developed an anti-Marxist and counterrevolutionary editorial program containing titles from various areas of knowledge, including novels. This article aims to analyze the use of the novel form by this editorial program, and as an example, the publication, in the West, of the novel O Dr. Zhivago by Soviet writer Boris Pasternak. The novel was published, distributed, raised to the category of bestseller and widely used as a political weapon by the action of the two main US agencies responsible for executing the program, the Central Intelligence Agency - CIA and the United States Information Agency - USIA.
Downloads
References
ANDERSON, P. A política externa norte-americana e seus teóricos. São Paulo: Boitempo, 2015.
ANDRADE, H. Realismo socialista e suas (in) definições. São Paulo, Revista Literatura e Sociedade, v. 15, n. 13, 2010. p. 152-165.
DOBRENKO, E. A cultura soviética entre a Revolução e o Stalinismo. São Paulo, Estudos Avançados, v. 31, n. 91, 2017. p. 25-39.
FINN, P.; COUVÉE, P. The Zhivago affair: the Kremlin, the CIA, and the battle over a forbidden book. New York: Pantheon Books, 2014. E-book.
FONTANA, B. Hegemonia e nova ordem mundial. In: COUTINHO, C. N.; TEIXEIRA, A. P (orgs.). Ler Gramsci, entender a realidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003, p. 113-125.
FROSINI, F. Indivíduo. Verbete. In: LIGUORI, G.; VOZZA, P. (orgs). Dicionário Gramsciano. São Paulo: Boitempo, 2017, p. 419-423.
GARCÉS MARRENO, R. Creación artística, realismo socialista y marxismo. Claridades, Revista de Filosofía, Universidad de Málaga, v. 11, n. 1, 2019, p. 57-78.
LENIN, V. I. A organização do partido e a literatura do Partido, 1905. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/lenin/1905/11/13.htm. Acesso em 06/07/23.
LUKÁCS, G. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. 2 ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009b.
______. Arte e sociedade: escritos estéticos 1932-1967. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009a.
______. Escritos de Moscú: estúdios sobre política y literatura. Buenos Aires: Gorla, 2011.
______. Para uma antologia do ser social. São Paulo: Boitempo, 2013. v. 2.
MARX, K. Contribuição àCrítica da Economia Política. 2 ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
MOZER, J. A arquitetura da dominação: o programa editorial da Agência de Informação dos Estados Unidos no Brasil (1953-1968). Tese (Doutorado). IFCH, UFRGS. Porto Alegre, 2020.
SAUNDERS, F. S. Quem pagou a conta? a CIA na Guerra Fria da cultura. RJ: Record, 2008.
VISENTINI, P. F. et all. Revoluções e regimes marxistas: rupturas, experiências e impacto internacional. Porto Alegre: Leitura XIX; Nerint; UFRGS, 2013.
WILFORD, H. The mighty wurlitzer: how the CIA played America. Harvard University Press, 2008.
ZHADANOV, A. Literatura Soviética: a mais rica em ideias, a literatura mais avançada, 1934. Disponível em: https://www.marxists.org/portugues/zhdanov/1934/08/90.htm. Acesso em: 06/07/23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 História: Debates e Tendências

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).