One song, two times:

Cubanities and Brazilians in Conga (1985) / Samba (2020) by Gloria Estefan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i3.13388

Keywords:

Congas, Gloria Estefan, History of Present Times, Samba

Abstract

Released in 1985, the song Conga was one of the biggest hits of the exiled Cuban singer Gloria Estefan's artistic and professional career. In 2020, Gloria Estefan launched a new version of the phonogram with the change in the song's theme, which started to theme Brazilian samba, genre and dance that were chosen as constitutive elements of national identities projected in the 20th century. The present work examines the songs Conga (1985) and Samba (2020) from the History of the Present Time, trying to perceive the processes of mobilization of representations of musical genres as part of the narrative formations about Cubanness and Brazilianness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Igor Lemos Moreira, Universidade do Estado de Santa Catarina

    Doutorando em História pelo programa de Pós-Graduação em História da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGH-UDESC), na linha de pesquisa Políticas de Memória e Narrativas Históricas. Foi Visiting Scholar na University of Miami (2021-2022). Mestre e Graduado em História (Licenciatura) pela mesma instituição. Bolsista CAPES-DS, integrante do Laboratório de Imagem e Som (LIS/UDESC), do GT de História e Arte (ANPUH/SC), do Núcleo de Estudos de Exílio e Migração da Universidade Federal de Minas Gerais (NEEM-UFMG), da Rede de Pesquisadores da História de Cuba e da Equipe de Apoio Editorial da Revista Tempo e Argumento. Associado a ANPUH, ANPHLAC, LASA e IASPM-AL. Tem experiência na área de História, com ênfase em História das Américas, Teoria da História, História Contemporânea. Atua principalmente nos seguintes temas: Relações e trânsitos entre Estados Unidos e Caribe; Biografias e Trajetórias Artísticas; Exílios; Representações; História das Expressões Artísticas; História de Cuba e identidades cubanas: Música Pop; Música Latino-americana; Audiovisual e Canção; História Pública e História do Tempo Presente.

References

ABREU, Martha. “Histórias da “Música Popular Brasileira”, uma análise da produção sobre o período colonial”. In : JANCSÓ, Istvan; KANTOR, Íris (Orgs.) Festa: Cultura e Sociabilidade na América Portuguesa. São Paulo: EDUSP, 2001, vol.II, p.683-705.
ABREU, Christina D. Rhythms of Race. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 2015.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BRAVO, Eva Silot. Cubanidad “In Between”: The Transnational Cuban Alterntive Music Scene. Latin American Music Review, Volume 38, Number 1, Spring/Summer 2017,pp. 28-56.
BUTLER, Judith; SPIVAK, Gayatri. Quem canta o Estado-nação? Brasília: Editora UNB, 2018.
BUSTAMANTE, Michael J. Cuban Memory Wars. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2021.
CANCLINI, Nestor Garcia. Culturas Híbridas. 4. ed. 7 reimp. São Paulo: Edusp, 2015.
CHIMEÌ€NES, Myriam, Musicologia e história. Fronteira ou “terra de ninguém” entre duas disciplinas. Revista de História, São Paulo, n. 157, 2007.
CURTIS, James; ROSE, Richard. “The Miami Sound”: A Contemporary Latin Form of Place-Specific Music, Journal of Cultural Geography, 4:1, 1983, p. 110-118.
DIAS, Marcia Tosta. Os Donos da voz. São Paulo: Boitempo, 2008.
FERREIRA, Marieta de Moraes. Notas iniciais sobre a história do tempo presente e a historiografia no Brasil. Revista Tempo E Argumento, 10(23), 80 – 108, 2018.
GARCIA, Tânia Costa. Redefinindo a nação: canção popular e folclore: um estudo comparativo entre Chile, Argentina e Brasil no pós Segunda Guerra Mundial. In: GARCIA, Tania. e TOMAS, Lia. (Org.). Música e Política. São Paulo: Alameda, 2013, v. 1, p. 01-12.
________. O "it verde e amarelo" de Carmen Miranda (1930-1946). 1a.. ed. São Paulo - SP.: Annablume/FAPESP, 2004.
________. Afinidades eletivas: a Funarte e o samba carioca como patrimônio da cultura nacional. Tempo E Argumento, v. 9, p. 70-92, 2017.
________. Da militância ao folclore. São Paulo: Letra e Voz, 2021.
GONZÁLEZ, Juan Pablo. Pensando a música a partir da América Latina: problemas e questões. São Paulo: Letra e Voz, 2016.
__________. Fazendo história da música com a musicologia em crise. In: GARCIA, Tânia da Costa; TOMÁS, Lia (Orgs.) Música e política. São Paulo: Alameda, 2013. p. 75-96.
GILROY, Paul. O Atlântico negro. São Paulo: Ed. 34, Rio de Janeiro: 2012.
GOTT, Richard. Cuba: Uma História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.
HALL, Stuart. El Triangulo Funesto. Barcelona: Traficantes de sueñoes, 2019.
_____. Identidade cultural e diáspora. In: Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 24, IPHAN, 1996. (p. 68-75).
HOBSBAWM, Eric (et. Al.) (org.). A Invenção das tradições. RJ: Paz e Terra, 1984.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismo, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
KOSELLECK, Reinhart. Estratos do tempo. Rio de Janeiro: Contraponto, Ed. PUC-RJ, 2014.
MOREIRA, Igor Lemos. Nostalgia, expectativas e temporalidades na canção Esperando (cuando Cuba sea libre). Revista Eletrônica Da ANPHLAC, v. 20, p. 83-109, 2020.
_________. Muito além de Conga: notas iniciais sobre a trajetória de Gloria Estefan. In: X Semana Acadêmica de História: Espaços de Memória: Subjetividades, Trajetórias e História Pública, Florianópolis. Anais da Semana Acadêmica de História da UDESC, 2019. p. 1-13.
MOTTA, Luiz Gonzaga. Análise Crítica da Narrativa. 1. ed. Brasília: Editora da UnB, 2013.
MOORE, Robin. Nationalizing blackness. Pitsburgh: University of Pitsburgh Press, 1997.
NAPOLITANO, Marcos. História & música. 3. ed. rev. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
____________. Cartografias transatlânticas da música popular nas Américas. Revista USP, v. 123, p. 45-58, 2019.
____________. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes Históricas. 1ed.São Paulo: Editora Contexto, 2005, v. 1, p. 235-290.
NETO, Lira. Uma história do samba: As origens. São Paulo: Cia das Letras, 2017.
OLIVEIRA, Márcia Ramos de. Uma Leitura Histórica da Produção de Lupcínio Rodrigues. Tese de Doutorado - UFRGS, 2002.
ORTIZ, Fernando. The human factors of cubanidad. Hau: Journal of Ethnographic Theory 4 (3): 445–480, 2014.
______. The Conga. In: MOORE, Robin. Fernando Ortiz on music: selected writing on Afro-Cuban culture. Philadelphia: Temple University Press, 2018.
______. Glossario de afronegrismos. Havana: Editorial de Ciencias Sociales, 1924.
PARANHOS, Adalberto. A invenção do Brasil como terra do samba: os sambistas e sua afirmação social. História. São Paulo-SP, v. 22, n.1, p. 81-113, 2003.
___________. A música popular e a dança dos sentidos: distintas faces do mesmo. ArtCultura (UFU), Uberlândia-MG, v. 9, n.9, p. 22-31, 2004.
PÉREZ-FIRMANT, Gustavo. Life on the Hyphen. Texas: University of Texas Press, 2012.
PÉREZ Jr., Louis A. Cuba in the American Imagination. Carolina do Norte: University of North Carolina Press, 2008.
RANCIÉRE, Jacques. O Destino das imagens. Rio de Janeiro : Contraponto, 2012.
ROUSSO, Henry. A última catástrofe. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2016.
SARDO, Susana. Guerras de Jasmim e Mogarim. Alfragide: Texto Editores LDA, 2010.
SCANDAROLLI, Denise. História e Musicologia: duas apropriações do passado. História Da Historiografia, v. 22, p. 225-237, 2016.
SCHAFER, M. R. Vozes da Tirania. São Paulo: Ed. Unesp, 2019.
________. O ouvido pensante. São Paulo: Ed. da UNESP, 2011.
TATIT, Luiz. “cálculo” subjetivo dos cancionistas. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, v. 59, p. 369-386, 2014.
TINHORÃO, José Ramos. História social da música popular brasileira. SP: Ed. 34, 2005.
TURIN, Rodrigo. Tempos precários. Dansk: Zazie Edições, 2019.
VASCONCELOS, Joana Salem. História Agraria da Revolução Cubana. São Paulo: Alameda Editorial, 2016.
VIANNA, Hermano. O Mistério do Samba. Rio de Janeiro: Jorge Zahar/Ed. UFRJ, 1995.
VICENTE, Eduardo. Da vitrola ao iPod: uma história da indústria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda, 2014
VILLAÇA, Mariana Martins. Polifonia Tropical. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2004.

Documentos
Conversa com Bial: entrevista com Gloria Estefan. Rio de Janeiro: Globo, 2020. Son., color. Legendado.
Billboard, 28 de dezembro de 1985.
Billboard, 08 de fevereiro de 1986.
Billboard, 26 de setembro de 1988.
Billboard, 11 de outubro de 2003.
ESTEFAN, Gloria. Conga. COBO, Leia. Decoding "Despacito: An Oral History of Latin Music. Nova York: Vintage, 2021.
________.; MIAMI SOUND MACHINE (intérprete). Conga. _________. Primitive Love. US: Epic Records/Sony Music, 1986, 01 vynil, LADO A, Faixa 01 (04:14).
________ (intérprete). Samba. _________. Brazil 305. US: Crescent Moon/Sony, 2020, 1 CD, Faixa 01(3:40).

Published

2022-12-16

Issue

Section

Artigos Livres

How to Cite

One song, two times:: Cubanities and Brazilians in Conga (1985) / Samba (2020) by Gloria Estefan. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(3), 60-87. https://doi.org/10.5335/srph.v21i3.13388