“ANY PUBLICITY IS GOOD PUBLICITY”

Authors

  • Pâmela Chiorotti Becker Souza Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil

Keywords:

Press, PTB, Labor

Abstract

At first, this article intends to better outline the master's research “Representations of PTB and Labor: Symbolic Struggle between Correio da Manhã and Ultima Hora (1951-1954)”, - two newspapers from Rio de Janeiro with different views -, exposing objectives and issues for reflection, as well as placing objects and themes within historical studies about the press. In a second moment, we intend to expose a brief analysis of part of the data obtained, referring to critical representations of Labor in the newspaper Correio da Manhã in that period, as a way to promote the discussion and dissemination of the scientific study that is in progress. The proposal is to observe these newspapers as active elements in the construction of social reality, in constant reformulation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Alzira Alves de et alli. (coord). Dicionário Histórico-Biográfico Brasileiro: Pós 1930. 2. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: CPDOC/FGV, 2001.
ABREU, Alzira Alves.; LATTMAN-WELTMAN, Fernando. Fechando o cerco: a imprensa e a crise de agosto de 1954. In: GOMES, Ângela de Castro (Org.). Vargas e a crise dos anos 50. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1994, p. 23-60.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 3. ed. Lisboa: 70, 2004.
BARRETO, Emanoel Francisco Pinto. Última Hora: um jornal a serviço de Getúlio Vargas. In: ALAIC GT17: HISTÓRIA DA COMUNICAÇÃO, n° 17, 2014, Peru. Disponível em http://congreso.pucp.edu.pe/alaic2014/wp-content/uploads/2013/09/vGT17-Emanoel-Pinto.pdf . Acesso em: 07 jun. 2019.
BOURDIEU, Pierre. Espaço social e gênese de classe. In: BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Lisboa: DIFEL, Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989. p. 133-161.
BOURDIEU, Pierre. Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.
CHARTIER, Roger. O Mundo como Representação. In: CHARTIER, Roger. À Beira da Falésia: A História entre certezas e inquietudes. Porto Alegre: Ed. da Universidade, 1990, p. 61-79.
CUNHA, Thársyla Glessa Lacerda da. Um combate de letras: os jornais Tribuna da Imprensa e Última Hora durante o segundo governo de Vargas (1951-1954). In: Anais do XVII encontro de História da Anpuh-Rio, 2016. Disponível em: http://www.encontro2016.rj.anpuh.org/resources/anais/42/1470676781_ARQUIVO_UmcombatedeletrasosjornaisTribunadaImprensaeUltimaHoraduranteosegundogovernodeVargas-1951a1954.pdf . Acesso em: 07 jun. 2019.
D’ARAÚJO, Maria Celina; GOMES, Ângela de Castro. Getulismo e Trabalhismo: tensões e dimensões do Partido Trabalhista Brasileiro. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas/CPDOC, 1987.
FERREIRA, Jorge. O imaginário trabalhista: getulismo, PTB e cultura política popular 1945-1964. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.
GOMES, Ângela de castro. A Invenção do Trabalhismo. 3. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2005.
HALL, Stuart. Cultura e Representação. Rio de Janeiro: Editora PUCRio: Apicuri, 2016.
JODELET, Denise. As Representações Sociais. Rio de Janeiro: UERJ, 2001. p.11-27.
LAURENZA, Ana Maria de Abreu. Lacerda x Wainer: O Corvo e o Bessarabiano. São Paulo: Editora SENAC. 1998.
LUCA, Tania de. História dos, nos e por meio dos periódicos. In: PINSKY, Carla B. Fontes Históricas. São Paulo: Contexto, 2008.
MARTINS, Luis Carlos dos Passos. A grande imprensa “liberal” da Capital Federal (RJ) e a política econômica do segundo governo Vargas (1951-1954): conflito entre projetos de desenvolvimento nacional. 2010. 360f. Tese (Doutorado em História) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
MARTINS, Luis Carlos dos Passos. História dos conceitos e conceitos na história: a imprensa como fonte/objeto da história conceitual do político. In: DOMINGOS, et all. Capítulos de História Política. São Leopoldo: Editora Oikos, 2018.
MORAES, Roque. Análise de Conteúdo. Revista da Faculdade de Educação PUCRS, n.21, 1998.
WAINER, Samuel. Minha razão de viver. Rio de Janeiro: Editora Record, 1988.

Published

2020-12-01

How to Cite

“ANY PUBLICITY IS GOOD PUBLICITY”. (2020). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 19(3), 91-110. https://ojs.upf.br/index.php/ph/article/view/11790