Textbook and the teaching of African history and Afro-Brazilian Culture

:narratives and public policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i1.13376

Keywords:

Teaching History, Textbook, Law. 10.639/03

Abstract

In recent years research on the teaching of African History and Afro-Brazilian Culture has gained more and more space in the educational field. In 2003, Law 10.639/03 was implemented, which instituted the Teaching of Ethnic-Racial Relations and the mandatory teaching of Afro-Brazilian History and Culture. The research aims to analyze and reflect on the didactic narratives about the Teaching of History of Africa and Afro-Brazilian Culture in the collection "História Sociedade & Cidadania" of the Final Years of Elementary School used in the municipality of Marabá-PA.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 2014.
BITTENCOURT, Circe. O Saber histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2020.

BISPO, Denise Maria de S.; SILVA, Luiz Gustavo S. Ensino de História da África e Cultura Afro-brasileira: desafios e Possibilidades. Revista Tempos e Espaços em Educação, UFS, v. 1, p. 15-20 jul./dez. 2008.

BEZERRA, Holien G. O PNLD de História: momentos iniciais. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017.

CASSIANO, Célia Cristina Figueiredo. Aspectos políticos e econômicos da circulação do livro didático de História e suas implicações curriculares. História, São Paulo, 23 (1-2), 2004.

CASSIANO, Célia. Política e economia do mercado do livro didático no século XXI: globalização, tecnologia e capitalismo na educação básica nacional. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017.

CAIMI, Flávia. O livro didático de história e suas imperfeições: repercussões do PNLD após 20 anos. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017.

COELHO, Wilma de Nazaré B.; COELHO, Mauro Cezar. Os conteúdos étnico-raciais na educação brasileira: práticas em curso. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 47, p. 67-84, jan./mar. 2013.

FELIPE, Delton Aparecido.; TERUYA, Tereza Kazuko. Cultura afro-brasileira e africana nos currículos da educação básica. Revista Educação e Linguagens, Campo Mourão, v. 3, n. 4, jan./jun. 2014.

FILGUEIRAS, Juliana Miranda. As ações da Campanha do Livro Didático e Manuais de Ensino. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA. 26; 2011, São Paulo. Anais... São Paulo: ANPUH, 2011.

GABRELON, Anderson. O Programa Nacional do Livro Didático (PNLD): Aquisição e distribuição do livro didático como política de Estado. In: X SEMINÁRIO NACIONAL DO HISTEDBR. Anais, Campinas, SP: UNICAMP, 2016.

LIMA, Mônica. História da África: temas e questões para a sala de aula. IN: Cadernos PENESB: População negra e educação escolar. Rio de Janeiro/Niterói – Quartet/EdUFF, 2006.

MOORE, Carlos. Novas bases para o ensino de História da África no Brasil. 2005.

OLIVA, Anderson Ribeiro. O ensino da história da África em debate: uma introdução aos estudos africanos. In: RIBEIRO, Álvaro Sebastião Teixeira Ribeiro et. al (Orgs.). História e cultura afro-brasileira e africana na escola. Brasília: Ágere, 2008, p. 34.

ROCHA, Helenice. Livro didático de história em análise: a força da tradição e transformações possíveis. In: ROCHA, Helenice; REZNIK, Luis; MAGALHÃES, Marcelo de Souza (Orgs.). Livros didáticos de história: entre políticas e narrativas. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2017.

SOARES, Jadson; DIAS, Margaridas. O programa nacional do livro didático PNLD. In: FERREIRA, Marieta de M; OLIVEIRA, Margarida M. D. de (Orgs). Dicionário de ensino de história. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2019.

STAMATTO, Maria Inês S; CAIMI, Flávia E. O livro didático de História do Ensino Médio: critérios de avaliação e documentos curriculares. Revista Educação em Questão, Natal, v. 54, n. 41, maio/ago. 2016.

Published

2022-06-23

How to Cite

Textbook and the teaching of African history and Afro-Brazilian Culture: :narratives and public policies. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(1), 135-152. https://doi.org/10.5335/srph.v21i1.13376