The ideology of Republican propaganda in Parahyba do Norte, through the pages of the newspaper "Verdade" from the city of Areia, PB (1888-1892).

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v22i2.14883

Keywords:

jornal, propaganda, República, ideologias

Abstract

This article aims to analyze the main ideological influences in the Republican campaign and the early years of the establishment of the republican institution in Brazil. The space occupied in the propaganda by ideologies other than the most famous one (positivism), such as American liberalism and French Jacobinism, appealed for political participation in the new regime, expressed through frequently repeated words like freedom and democracy. The establishment of the Republic became synonymous with democracy, freedom, and progress, while the Monarchy became synonymous with archaic, backwardness, and authoritarianism. In the end, an oligarchic Republic was installed, leading to dissatisfaction with the political direction the country took.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Horácio de. Areia e a abolição da escravatura: o apostolado de Manoel da Silva. Recife: Gráfica do Jornal do Commercio, 1946.
ARRIADA, Eduardo; TAMBARA, Elomar Antônio Callegaro; DUARTE, Sheila. A Sciencia do Bom Homem Ricardo: um texto de leitura escolar no Brasil imperial. Hist. Educ., Porto Alegre, v. 19, n. 46, maio­agosto, 2015.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil.2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.
CHAUÍ, Marilena. O que é ideologia? São Paulo: Brasiliense, 1981.
CONSTANT, Benjamin. A liberdade dos antigos comparada à dos modernos. [1819]. Trad. Emerson Garcia. São Paulo: Atlas, 2015 (Coleção Clássicos do Direito, v.3).
FERNANDES, Maria Fernanda Lombardi. A esperança e o desencanto: Silva Jardim e a República. São Paulo: Humanitas, 2008.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
_____________________ A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2015.
GAUDÊNCIO, Francisco de Sales. Joaquim da Silva: um empresário ilustrado do Império. Bauru (SP): Edusc, 2007.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Recenseamento do Brazil em 1872. Rio de Janeiro: Typ. G. Leuzinger, 1874?. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/biblioteca­catalogo?id=225477&view=detalhes. Acesso em: jun. 2021.
MELLO, Maria Tereza Chaves de. A República e o sonho. Varia Hist., Belo Horizonte, v. 27, nº. 45, p. 121­139, jan./ jun. 2011.
ORLANDI, Eni P. Análise do Discurso: princípios e procedimentos. 13. ed. Campinas (SP): Pontes Editores, 2020.
___________________. Terra à vista: Discurso do confronto: Velho e Novo Mundo. 2. ed. Campinas (SP): Unicamp, 2008.

Published

2023-07-20

How to Cite

The ideology of Republican propaganda in Parahyba do Norte, through the pages of the newspaper "Verdade" from the city of Areia, PB (1888-1892). (2023). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 22(2), 155-169. https://doi.org/10.5335/srph.v22i2.14883