The The use of assistive technology in childhood:

the search for paths for all students to participate

Authors

  • Naiá Ariel Salvaterra Martini Feevale
  • Gerusa Cristina de Souza Feevale, Brasil.
  • Jéssica Maís Antunes UNIVERSIDADE FEEVALE
  • Rosemari Lorenz Martins Feevale

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v23i1.15225

Keywords:

Autism. Early Childhood Education. Assistive Technology., Autis, Early Childhood Education, Assistive Tecnology

Abstract

Early childhood education is the first stage of Basic Education, at this stage, it is important that children participate in a healthy environment, where they can build meaningful, quality learning, encouraging socialization and coexistence with different types of people and personalities. This article, through qualitative action research, aims to discuss assistive technologies (AT) for the inclusion of people with disabilities in a regular education institution, as well as presenting suggestions for activities aimed at autistic students in early childhood education. Through research, it can be seen that the success of students with disabilities is achieved through the resources and solutions that help them overcome functional difficulties in the classroom environment and beyond. Furthermore, it is essential to provide children with autism with opportunities to live with others in the same age group, as this allows them to stimulate their interactive abilities, preventing continuous isolation.

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Author Biographies

  • Naiá Ariel Salvaterra Martini, Feevale

    Bolsista PROSUC pelo PPG Mestrado em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Universidade Feevale. E-mail: naia.ariel22@gmail.com

  • Rosemari Lorenz Martins, Feevale

    Graduada em Letras - Português/Alemão (1993) pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) e em Pedagogia (2021) pelo Centro Universitário Ítalo-Brasileiro; Especialista em Linguística do Texto (1996) pela Unisinos e em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2021) e em Neuropsicopedagogia clínica e institucional pela Faculdade Metropolitana do Estado de São Paulo; Mestre em Ciências da Comunicação, área de concentração Semiótica (1999), pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos e Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013). Atualmente é coordenadora e professora permanente do Programa em Diversidade Cultural e Inclusão Social e professora do curso de Letras da Universidade Feevale. Atua como pesquisadora nos grupos de pesquisa Linguagens e Manifestações Culturais e Informática na Educação. Tem experiência na área de Letras e na Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura, aquisição da linguagem e letramento, inclusão escolar e variação linguística e ensino.https://orcid.org/0000-0003-0658-5508

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Published

2024-04-18

Issue

Section

Artigos Livres

How to Cite

The The use of assistive technology in childhood: : the search for paths for all students to participate. (2024). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 23(1), 220-246. https://doi.org/10.5335/srph.v23i1.15225