Elicitation of requirements to promote communication of children with intellectual disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5335/rbca.v13i1.10759Keywords:
Augmentative and Alternative Communication, Assistive Technology, Intellectual Disability, Social InclusionAbstract
Communication is essential for the establishment of social relations among human beings. Communication can use information technology resources through augmentative and alternative communication to provide the social inclusion of people with intellectual disabilities. This research presents the elicitation of requirements to promote the communication and social inclusion of children with intellectual disability through the evolution of an augmentative and alternative communication system. The methodology is based on the Agile Unified Process software engineering process and the HCI process of user-centered design. The results obtained include the usability tests of the tool, the elicitation of the requirements and the non-functional prototypes of the evolution of the tool. The research contributions consist of the definition of requirements through literary bases, interviews, usability tests, and the construction of non-functional prototypes of the evolution of the system.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License

Todos os artigos estão licenciados com a licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional. Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a) Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b) Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c) Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).