The writing of the poem textual gender in elementary school I

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v27i2.11442

Keywords:

Textual Gender. Poem. Production of Text. Elementary School. Didactic Sequence.

Abstract

This article, of qualitative nature, discusses the writing of the textual gender poem in Elementary School, trying to evaluate its internal components (thematic content, language style and compositional structure), relating them to the Didactic Sequence elaborated and executed by the teacher. The study begins with a brief rescue of the writing teaching history, the beginning of literacy practices and the teaching of textual genders in Brazilian schools. In addition, recovered work about the importance of the Didactic Sequences for the teaching of genders. Finally, we observe the writing activity of the textual gender poem by fifth grade students in Elementary school, whose texts are described and analyzed. The obtained results point, positively, to suit the theme and the required compositional structure, but indicate weaknesses in the language style. The analysis of the results suggests a direct relationship between the activities of the Didactic Sequence and the developed components in the poems.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Flávio Renato Santos, Professor no colégio Claretiano, Rio Claro-SP e na rede estadual de Educação do estado de São Paulo, Brasil

    Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Professor de Língua Portuguesa no colégio Claretiano, Rio Claro-SP e na rede estadual de Educação do estado de São Paulo, Brasil.

  • Andréia Osti, Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp)

    Doutora em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-doutoramento em Psicologia na Universidade São Francisco, USF. Professora do Departamento de Educação da Universidade Estadual Paulista (Unesp) e no PPGEdu UNESP, Rio Claro, Brasil.

  • Neide de Brito Cunha, Universidade do Vale do Sapucaí e docente no Mestrado Profissional do Centro Paula Souza e da Fatec de Bragança Paulista

    Doutora em Psicologia. Pós-doutorado em Educação pela UNICAMP e em Avaliação Psicológica Educacional pela USF. Coordenadora adjunta do Mestrado em Educação da Universidade do Vale do Sapucaí e docente no Mestrado Profissional do Centro Paula Souza e da Fatec de Bragança Paulista, Brasil.

Published

2020-07-28

How to Cite

The writing of the poem textual gender in elementary school I. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 27, n. 2, p. 524–548, 2020. DOI: 10.5335/rep.v27i2.11442. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11442. Acesso em: 16 oct. 2025.