Avaliação da retenção do conhecimento, grau de confiança e erros de compreensão dos acadêmicos de odontologia.

Authors

  • karen Hartmann Machado UPF
  • Mateus Ericson Flores
  • Adriano Paqualotti
  • Cassian Taparello

DOI:

https://doi.org/10.5335/rfo.v26i1.11773

Keywords:

Education, Dental; Knowledge; Dentistry

Abstract

Objective: The present study has as main objective to evaluate the knowledge retention, degree of confidence and identification of learning errors of the students of the Dentistry course. Methods: In this study, 39 academics from the final levels of the Dentistry course were evaluated, who answered 40 questions from previous tests of the ENADE - National Student Performance Exam (acronym in Portuguese), through a virtual platform. These were divided into four areas: General Formation (GF); Collective Health (CH); Dental Clinic (DC) and Dental Specialty (DE). Results: Analyzing the results, it was observed that the area of ​​knowledge that obtained the best average was DC, with 59.4%, following by GF ​​questions, with 48.5%. The area with the lowest average was that of CH, with 36.4%. The degree of confidence was analyzed through a questionnaire, where the student reported whether or not he was confident about the question answered. Regarding the error, it was noticed that the only area where the students
answered the questions but were confident was that of CH. Regarding the hit, the only area where students got the questions right but were not confident to get it right was that of GF. Conclusion: It is noticed that, among the evaluated areas, CH was the one with the worst average of correct answers

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Grazziotin SR, Lind SL, Ardenghi DM, Curtis DA. Misconceptions amongst dental students: How can they be identified? Eur J Dent Educ 2017; 22(1):1-6.
2. Nattestad A, Attstrom R, Mattheos N, Ramseier C, Canegallo L, Eaton K, et al. Web-based interactive learning programmes. European Journal of dental education. Dinamarca 2002; 6:127-37.
3. Saliba NA, Moimaz SAS, Raphael HA, Ferreira NF, Golçalves PE. Métodos de avaliação de aprendizagem empregados no curso de graduação de odontologia. Revista de Odontologia da UNESP 2008; 37(1):79-83.
4. Curtis DA, Lind SL, Boscardin CK, Dellinges M. Does student confidence on multiple – choice question assessments provide useful information? Medical Education 2013; 47:578-84.
5. Morán J. Mudando a educação com tecnologias ativas. In: Souza CA, Morales OET. Coleção Mídias Contemporâneas. Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. 2. ed. Foca Foto - PROEX/UEPG 2015, 15 – 33.
6. Olivetto AL, Silva DF, Lombardi E, Terçariol AAL, Gitahy RRC. Educação e mobilidade digital: discutindo e experenciando o uso de tecnologias móveis na educação. Revista Colloquium Humanarum 2015; 12:1239-46.
22 RFO UPF, Passo Fundo, v. 26, n. 1, p. 17-22, jan./abr. 2021
7. Vettori M, Zaro MA. Avaliação do Socrative App como ferramenta auxiliar de ensino para a construção de aprendizagens significativas em uma disciplina de física geral a partir do Peer Instruction. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE) [periódico online] 2016; 190. Disponível em URL: http://ojs.sector3.com.br/index.php/sbie/article/view/6699.
8. Mattheos N, Stefanovic N, Apse P, Attstrom R, Buchanan J, Brown P, et al. Potential of information technology in dental education. Eur J Dent Educ 2008; 12(1):85-92.
9. Churkin OM. Gameficação na Educação – o Quizz Socrative como processo maiêutico nos logradouros soteropolitanos. Revista multidisciplinar Plurais 2017; 2(3):78-88.
10. Rocha SSD. Promovendo a inclusão sócio-digital na escola pública: o projeto “Minha escola, minha vida” e suas implicações no cotidiano discente. Revista Tecnologias na Educação 2010; 2(1).
11. Rodrigues RPCB, Saliba NA, Moimaz SAS. Saúde Coletiva nas estruturas curriculares dos cursos de Odontologia do Brasil. Revista da ABENO 2005; 6(1): 81-7.
12. Noro LRA, Torquato SM. Percepção sobre o aprendizado de saúde coletiva e o sus entre alunos concludentes de curso de odontologia. Trab Educ Saúde 2011; 8(3):439-47.
13. Bispo NTB, Cechin D, Zanette F, Soares RG. Aquisição de conhecimento de estudantes de odontologia da UPF durante a graduação: avaliação sob parâmetros do Enade. RFO UPF 2012; 17(3):273-9.
14. Genari B, Bemfica JRD, Flach N, Haddad DC, Samuel SMW, Abegg C. Tecnologias de informação e comunicação na educação da Odontologia: estudo transversal de uma população do
sul do Brasil. Revista da ABENO 2015; 15(2):56-64.

Published

2023-11-06

Issue

Section

Investigação Científica

How to Cite

Avaliação da retenção do conhecimento, grau de confiança e erros de compreensão dos acadêmicos de odontologia. (2023). Revista Da Faculdade De Odontologia - UPF, 26(1), 17-22. https://doi.org/10.5335/rfo.v26i1.11773