Sentimentalismo e kitsch: pontos cegos no modernismo artístico
DOI :
https://doi.org/10.5335/hdtv.1n.20.10416Mots-clés :
História da arte, Kitsch, Modernismo, SentimentalismoRésumé
Na visão histórica de Clemente Greenberg, o modernismo é caracterizado pelo “purismo”, ou seja, pela recusa de agentes contaminantes na constituição das formas específicas de arte. O kitsch, no polo oposto, representa o conjunto dos elementos recusados pela opção modernista. Com base neste cenário, o artigo examina brevemente a história do kitsch, desde seu aparecimento nas “vitrines” (século XIX), destacando seus efeitos sentimentalistas. A hipótese da argumentação é que tanto o kitsch quanto o sentimentalismo representam pontos cegos do projeto modernista na compreensão da complexidade do ser humano.
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Références
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na época de suas técnicas de reprodução. São Paulo: Abril Cultural, 1975. (Os Pensadores).
_____. Onirokitch: glosa sobre o surrealismo. Revista USP, n. 33, mar/mai, 1997. p. 187-189.
_____. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.
BEAVER, Patrick. The Cristal Palace,1851-1936: a portrait of victorian enterprise. Londres: Hugh Evelyn, 1970.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
BROCH, Hermann. Kitsch y arte de tendencia. In: DORFLES, Gillo. El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973. p. 68-76.
_____. Notas sobre el problema del kitsch. In: DORFLES, Gillo. El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973. p. 49-67.
CALINESCU, Matei. As cinco faces da modernidade: modernismo, vanguarda, decadência, kitsch, pós-modernismo. Lisboa: Vega, 1999.
CARCHIA, Gianni; D’ANGELO, Paolo. Dicionário de Estética. Lisboa: Edições 70, 2009.
DORFLES, Gillo (org.). El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973.
DE DUVE, Thierry. Kant depois de Duchamp. Revista do Mestrado em História da Arte (EBA/UFRJ). Rio de Janeiro, p. 125- 152, 2º semestre, 1998.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1972. (Debates).
GREEMBERG, Clement. Vanguarda e kitsch. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Clement Greemberg e o debate critico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2001. p. 27-43.
KALISCH, Volker. Mozart und Kitsch: "Ein musikalischer Spaß"? International Review of the Aesthetics and Sociology of Music. v. 23, n. 1. (Jun., 1992), p. 43-60
KNIGHT, Deborah. Why we enjoy condemning sentimentality: a meta-aesthetic perspective. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. V. 57, n. 4 (Autumn,
1999), p. 411-420.
KARPFEN, Fritz. Kitsch. Lisboa: Antígona, 2017.
KULKA, Tomás. Kitsch and art. Pennsylvania: The Pennsylvania State Press, 1996.
LE CORBUSIER. Por uma arquitetura. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.
OLALQUIAGA, Celeste. El reino artificial: sobre la experiência kitsch. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2007.
MOLES Abraham. O kitsch. São Paulo: Perspectiva, 1971.
NEWMAN, Ira. The alleged unwholesomeness of sentimentality. In: NEILL, Alex; RIDLEY, Aaron. Arguing about art: contemporary philosophical debates. 2. ed. London: Routledge, 2002. p. 320-332.
SOLOMON, Robert. On kitsch and sentimentality. The Journal of Aesthetic and Art Criticism. vol. 49, n. 1, p. 1-14. Winter, 1991.
_____. Onirokitch: glosa sobre o surrealismo. Revista USP, n. 33, mar/mai, 1997. p. 187-189.
_____. Passagens. Belo Horizonte: UFMG; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 2007.
BEAVER, Patrick. The Cristal Palace,1851-1936: a portrait of victorian enterprise. Londres: Hugh Evelyn, 1970.
BERGER, John. Modos de ver. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.
BROCH, Hermann. Kitsch y arte de tendencia. In: DORFLES, Gillo. El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973. p. 68-76.
_____. Notas sobre el problema del kitsch. In: DORFLES, Gillo. El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973. p. 49-67.
CALINESCU, Matei. As cinco faces da modernidade: modernismo, vanguarda, decadência, kitsch, pós-modernismo. Lisboa: Vega, 1999.
CARCHIA, Gianni; D’ANGELO, Paolo. Dicionário de Estética. Lisboa: Edições 70, 2009.
DORFLES, Gillo (org.). El kitsch: apologia del mal gusto. Barcelona: Lumen, 1973.
DE DUVE, Thierry. Kant depois de Duchamp. Revista do Mestrado em História da Arte (EBA/UFRJ). Rio de Janeiro, p. 125- 152, 2º semestre, 1998.
ECO, Umberto. Apocalípticos e integrados. São Paulo: Perspectiva, 1972. (Debates).
GREEMBERG, Clement. Vanguarda e kitsch. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília. Clement Greemberg e o debate critico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar. 2001. p. 27-43.
KALISCH, Volker. Mozart und Kitsch: "Ein musikalischer Spaß"? International Review of the Aesthetics and Sociology of Music. v. 23, n. 1. (Jun., 1992), p. 43-60
KNIGHT, Deborah. Why we enjoy condemning sentimentality: a meta-aesthetic perspective. The Journal of Aesthetics and Art Criticism. V. 57, n. 4 (Autumn,
1999), p. 411-420.
KARPFEN, Fritz. Kitsch. Lisboa: Antígona, 2017.
KULKA, Tomás. Kitsch and art. Pennsylvania: The Pennsylvania State Press, 1996.
LE CORBUSIER. Por uma arquitetura. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2002.
OLALQUIAGA, Celeste. El reino artificial: sobre la experiência kitsch. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2007.
MOLES Abraham. O kitsch. São Paulo: Perspectiva, 1971.
NEWMAN, Ira. The alleged unwholesomeness of sentimentality. In: NEILL, Alex; RIDLEY, Aaron. Arguing about art: contemporary philosophical debates. 2. ed. London: Routledge, 2002. p. 320-332.
SOLOMON, Robert. On kitsch and sentimentality. The Journal of Aesthetic and Art Criticism. vol. 49, n. 1, p. 1-14. Winter, 1991.
Téléchargements
Publiée
2019-12-14
Numéro
Rubrique
Artigos Livres
Licence
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).Comment citer
Sentimentalismo e kitsch: pontos cegos no modernismo artístico. (2019). Revista História: Debates E Tendências, 20(1), 152-169. https://doi.org/10.5335/hdtv.1n.20.10416