The Scientific research in higher education institutions in Cabinda:
the dilemas of production, financing and dissemination
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.22n.4.13601Keywords:
Scientific investigation, Incentive and Financing, Production and DisseminationAbstract
This article describes the relationship between scientific research and higher education institution in the country (Angola), particularly in the province of Cabinda. It presentes reflections on the current situation in higher education institution regarding scientific research and the dilemas of production, financing and dissemination of the results of the scientific productions of their professor and researchers. Having pointed out that there are no duly defined policies on the parto f the State to support research and the publication of results, and, as such, although there is a vast legislation on research, it denotes passivity in the State’s public policies, and, mainly, in the infrastructure that Cabinda higher education institutions in particular suffer from. On the other hand, many of the academic and research productions carried out are not publicized due to a lack of opportunities and means for wide dissmination and circulation, as there are no incentives (funding) and mechanisms for disseminating investigations. Its should be noted that, in a precarious way, individual efforts of local researchers who seek to publish their productions for dissemination are being noticed.
Downloads
References
_____________________. Decreto Presidencial n.º 125/15, Diário da República n.º 79. Série, I, Data da Publicação, 01 de junho de 2015.
_____________________. Lei n.º 32/20, de 12 de agosto, I Série- Nº 123. Aprova a lei que altera n.º 17/16, de 7 de outubro - Lei de Bases do Sistema de Educação e Ensino. Diário da República. Órgão Oficial da República de Angola, Luanda, aos 7 de agosto de 2020.
ARAÚJO, Laís Z. S. de. Aspectos éticos da pesquisa científica, Pesqui Odontol Bras, 2003, 17(Supl 1), pp. 57-63.
CÉSAR, Sandro B. A indissociabilidade ensino, pesquisa, extensão e a gestão do conhecimento: Estudo em universidade brasileira, Belo Horizonte. 2013.
CIENCIA, Portal. “Só com homens e com livros, se constrói uma Nação”, disponível em: https://ciencia.ao/noticias/ensino-superior/item/816-so-com-homens-e-com-livros-se-constroi-uma-nacao-leia-o-discurso-do-presidente-da-republica, acessado em 20 de abril de 2022.
FUTI, Xavier Alfredo da Silva. A investigação Científica: Análise do perfil acadêmico dos estudantes do ISCED-Cabinda face a investigação “ Estratégias e Políticas”, Novas Edições Acadêmicas, 2016.
HOUNTONDJI, Paulin J. Conhecimento de África, Conhecimento de africanos: duas perspectivas sobre os estudos africanos. In: SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula (Orgs). Epistemologias do Sul, Coimbra (Portugal): Edições Almedina, 2009, p. 119-131
JAPÃO, Embaixada da República de Angola no. “Discurso de sua excelência João Lourenço, presidente da república de angola, na universidade de Havana”, disponível em: https://novojornal.co.ao//politica/interior/angolacuba-pr-quer-mobilidade-de-academicos-e-investigadores-e-projectos-de-investigacao-conjuntos-73478.html, acessado em 15 de maio de 2022.
JORNAL DE ANGOLA [online] “A investigação científica em Angola”, disponível em https://www.jornaldeangola.ao/ao/noticias/ detalhes. php?id=425074, acessado em 7 de março de 2022.
KELLY, Cristine Oliveira Meira e PATRÍCIA, Nasser de Carvalho. Comunidade para o desenvolvimento da África austral (SADC): integração regional e desenvolvimento, Diamantina (MG): UFMG/CEDEPLAR, 2019, disponível em https://diamantina.cedeplar.ufmg.br/portal/download/diamantina-2019/D18_206.pdf, acessado em 24 de abril de 2022
Monte, Any F. Reflexões sobre extensão e universidade no contexto atual, Monografia (Especialização em Docência do Ensino Superior). Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2005.
MUALUNGA, Elizabeth Ludmila Firmino e JOSSUÉ, Emilio Jeremias. A formação, a investigação científica e a extensão universitária em Angola: Principais pressupostos no plano das intenções declaradas, https://www.aforges.org/wp-content/uploads/2019/06/12, acessado em 14 de maio de 2022
NETO, Paulo Elpídio de M. Universidade: ação e reflexão. Fortaleza: Edições UFC; Imprensa Universitária. 1983, p. 233.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Os processos da globalização. In: SANTOS, Boaventura de Sousa (Org.). A Globalização e as Ciências Sociais, 3ª ed., São Paulo: Cortez, 2002.