Ethnomusicology, diversity and innovation:

Africans and their descendants in Brazilian music

Authors

  • Alzira Lobo de Arruda Campos Universidade de Santo Amaro, Brasil.
  • Juliana Figueira da Hora Universidade Santo Amaro,Brasil.
  • Rafael Lopes de Sousa Universidade Estadual de Campinas,Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5335/hdtv.23n.3.15140

Keywords:

Africans in Brazil., cultural resistance. , erudite and popular music.

Abstract

The focus is on Brazilian historical inequalities based on Ethnomusicology, which studies the production conditions of musical genres that are peripheral to European standards of classical music. Music is seen as an example of the antithetical manifestation of classes, mirrored in the cultural categories of erudite and popular. Prejudices related to ethnic ancestry, combined with discriminatory actions, illustrate the traditional interpretations of the African presence in Brazilian music, in pluralistic images, emanated, as a rule, from the dialectic between slavery and freedom. This scenario is frequented by descendants of a slave-owning order, presenting images fragmented by the impacts that globalization imposes on identities excluded from the global objectives of international capitalism.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ETHENCOURT, Francisco. O imaginário da magia: feiticeiras, adivinhos e curandeiros em Portugal no século XVI. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

FRITH, Simon. Performing Rites: on the value of popular music. Cambridge/Massachusett: Harvard University Press, 1998.

IKEDA, Alberto T. Música, Política e Ideologia: Algumas Considerações. Comunicação apresentada no V Simpósio Latino-Americano de Musicologia. Fundação Cultural de Curitiba. Curitiba- Paraná, 18 a 21 de janeiro de 2001.

__________________. Pesquisa em Música: algumas questões. Cadernos da Pós-graduação. Instituto de Artes/Unicamp, vol. 5. N°. 2, 2001, pp. 43-47.

KESELLOT, L. Histoire de la littérature négro-africaine. Paris: Karthala, 2004. La démocratie africaine selon le président L. S. Senghor. L'Afrique Noire Contemporaine. Paris: Armand Colin, p. 392. Discurso pronunciado na Université de Strasbourg, em 21 de novembro de 1964.

LIRA NETO. Uma história do Samba: as origens. 1ª Edição. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

LÜHNING, Angela. Métodos de trabalho na Etnomusicologia. Reflexões em volta de experiências pessoais. Revista de Ciências Sociais, Fortaleza, n°. s 1/2, 1991, pp. 105-126.

MELLO, Jose Eduardo Homem de. Música Popular Brasileira: Contada e Contada por Tom, Baden, Caetano, Boscoli [et al.]. São Paulo: Melhoramentos/Editora da Universidade de São Paulo, 1976.

OLIVEIRA, Rodolfo Cardoso. A percussão de origem negro-africana (reflexões sobre sistemas de notação a partir das perspectivas de Luiz D'Anunciação e de James Koetting). Cadernos do Colóquio 2000, Programa de Pós-Graduação em Música: Centro de Letras e Artes, UNI-RIO: Rio de Janeiro, 2001, pp. 75-93.

SENGHOR, L. S. Discours àl'Université de Strasbourg, 21/11/1964. In: MERLE, Marcel. L'Afrique Noire Contemporaine. Paris: Librarie Armand Colin, 1968.

SCHWARCZ, Lilian Moritz. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil – 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

TATIT, Luiz. O Século da Canção. Cotia: Ateliê Editorial, 2004.

Published

2023-10-30

How to Cite

Ethnomusicology, diversity and innovation:: Africans and their descendants in Brazilian music. (2023). História: Debates E Tendências, 23(3), 164-179. https://doi.org/10.5335/hdtv.23n.3.15140