Historical sense, construction, reconstruction:
dimensions of the presence of catastrophes in History classes
DOI:
https://doi.org/10.5335/hdtv.23n.2.14344Keywords:
Catastrophe, Historical sense, History TeachingAbstract
This text aims to reflect on the work with catastrophic experiences in History classes. To this end, considerations will be presented on the issues of catastrophe and trauma for History, the challenges imposed by such themes, their relevance and possibility of approach. Afterwards, aspects surrounding the work with sensitive themes in History classes will be discussed. Finally, based on reflections on the theme of the historical sense, the aesthetic dimension of the historical sense will be discussed, particularly in what concerns the constitutive role of this dimension in producing the connection between history and life.
Downloads
Download data is not yet available.
References
ALMEIDA, Leonardo Pinto de; ATALLAH, Raul Marcel Filgueiras. O conceito de repetição e sua importância para a teoria psicanalítica. Ágora: Estudos em Teoria Psicanalítica [online]. 2008, v. 11, n. 2, pp. 203-218. 18 Nov 2008. Disponível em: https://shre.ink/cDHf. Acesso 11 out. 2022.
BENJAMIN, Walter. Baudelaire. Edição de Giorgio Agamben, Barbara Chitussi, Clemens-Carl Härle. Trad. Patrick Charbonneau. Paris: La Frabrique Éditions, 2013.
BENJAMIN, Walter. Escritos Sobre Mito e Linguagem (1915-1921). Trad. Susana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2011.
BENJAMIN, Walter. A Modernidade. Obras Escolhidas de Walter Benjamin. Trad. de João Barrento. Lisboa: Assírio e Alvim: 2006.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas v. 1. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7 Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução, apresentação e notas de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.
CALDAS, Pedro. Experiência traumática e conhecimento histórico: reflexões a partir da obra de Jörn Rüsen. In: DE OLIVEIRA, Margarida; SANTIAGO JUNIOR; Francisco; LIMA, Caio Rodrigo (orgs.). Jörn Rüsen: teoria, historiografia, didática. Ananindeua: Cabana, 2022. p. 167-183.
DE SANTIS, Adrianna Cristina Lopes Setemy. Ensino de História, memória e direitos humanos: reflexões sobre a transmissão da memória através do ensino de passados traumáticos. Revista História Hoje, v. 10, no 19, p. 12-29 - 2021. Disponível em https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/752. Acesso em 27 de fev. 2023.
EDLER, Sandra. Luto e melancolia: a sombra do espetáculo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
ENDO, Paulo. Pensamento como margem, lacuna e falta: memória, trauma, luto e esquecimento. Revista USP, São Paulo, n. 98, p. 41-50. Junho/Julho/Agosto 2013. Disponível em: https://shre.ink/cOhI. Acesso em 25 de out. de 2022.
FRIEDLANDER, Saul (org.). Probing the Limits of Representation. Nazism and the “Final Solution’. Harvard University Press: Cambridge, 1992.
FREUD, S. Luto e Melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac e Naify, 2011.
GIL, Carmen; CAMARGO, Jonas. Ensino de História e temas sensíveis: abordagens teórico-metodológicas. Revista História Hoje, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 139–159, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/430. Acesso em: 13 fev. 2023.
GIL, Carmen.; MESQUITA, Ilka Miglio de. Ensino De História Com Questões Sensíveis. Pensar a Educação em Revista, Florianópolis/Belo Horizonte, ano 6, vol. 6, n. 2, jun-ago 2020. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/216334. Acesso 14 fev. 2023.
HAMBURGER, Andreas. Social Trauma: A bridging Concept. In: HAMBURGER, Andreas; HANCHEVA, Camellia; VOLKAN, Vamik D. (Org.) Social Trauma: An Interdisciplinary Textbook. Springer Nature, Switzerland, 2021. p. 3-16.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve Século XX (1914-1991). São Paulo, Companhia das Letras, 2003.
LACAPRA, Dominick. Traumatropismo: Do Trauma Ao Sublime Pela Via do Testemunho. trad. Demerval Sena Junior. In: FREDRIGO, Fabiana; GOMES, Ivan. História e Trauma: Linguagens e Usos do Passado. Vitória: Editora Milfontes, 2020.
LACAPRA, Dominick. History in transit: experience, identity, critical theory. Cornell University, 2004.
LACAPRA, Dominick. Writing History, Writing Trauma. Johns Hopkins University Press. Baltimore, 2001.
PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 14–33, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/427. Acesso em: 13 fev. 2023.
ROSA, J. R. Trauma, história e luto: a perlaboração da violência. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 25, p. 289 - 327, 2018. Disponível em: https://shre.ink/cOw4. Acesso em: 13 fev. 2023.
RUDGE, Ana Maria. Trauma e Temporalidade. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental. Ano VI, n. 4, dez. 2003. Disponível em: https://shre.ink/cDxF. Acesso em 25 de out. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Cultura histórica, formação e identidade: sobre os fundamentos da didática da história. Trad. Estevão Martins. Curitiba: WAS Edições, 2022.
RÜSEN, Jörn. The Wounds of History: About the historical dealing with traumatic experiences. In: HAMBURGER, Andreas; HANCHEVA, Camellia; VOLKAN, Vamik D. (Org.) Social Trauma: An Interdisciplinary Textbook. Springer Nature, Switzerland, 2021. p. 43-54.
RÜSEN, Jörn. “Senso e contrassenso na História: reflexão sobre o perfil de uma filosofia da História”. Traduzido por Estevão de Rezende Martins. Intelligere, Revista de História Intelectual, vol. 3, n.2, p. 1-12. 2017. Disponível em http://revistas.usp.br/revistaintelligere. Acesso em 22 de jun. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Teoria da História: Uma Teoria da História Como Ciência. Trad. Estevão Martins. Curitiba: Editora UFPR, 2015.
RÜSEN, Jörn. Cultura Faz Sentido: Orientações Entre o Ontem e o Amanhã. Trad. Nélio Schneider. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
RÜSEN, Jörn. Experiência, Interpretação, Orientação: as três dimensões da aprendizagem histórica In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R (org). Jörn Rüsen E O Ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. p. 79-91.
RÜSEN, Jörn. Emotional Forces in Historical Thinking: Some Metahistorical Reflections and the Case of Mourning. Historein, 8, p. 41–53. 2008a. Disponível em https://shre.ink/cDxu. Acesso 15 de nov. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Humanism in response to the Holocaust - destruction or innovation? Postcolonial Studies, 11:2, p. 191-200. 2008b. Disponível em https://shre.ink/cDx7. Acesso em 15 de nov. de 2022.
RÜSEN, Jörn. História Viva: Teoria da História: Formas e Funções do Conhecimento Histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.
RÜSEN, Jörn. History: Narration, interpretation, orientation. Making sense of history. Berghahn Books, New York, Oxford, 2005. p. 163-188.
RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história. Fundamentos da ciência da história. Trad. Estevão Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
SANTNER, Eric. History beyond the Pleasure Principle: some thoughts on the representation of Trauma. In: FRIEDLANDER, Saul (org.). Probing the Limits of Representation. Nazism and the “Final Solution’. Harvard University Press: Cambridge, 1992. p. 143-155.
SCHURSTER, K.; ARAÚJO, R. P. de. O ensino de história dos traumas sociais coletivos e dos temas socialmente vivos: trajetórias de um campo disciplinar. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 14, n. 36, p. e0108, 2022. Disṕonível em: https://shre.ink/cDxq. Acesso em: 25 out. 2022.
SCHMIDT, M. A. M. dos S. Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme - Revista de Humanidades, [S. l.], v. 16, n. 36, p. 10–26, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/mneme/article/view/8094. Acesso em: 14 fev. 2023.
SEFFNER, Fernando. Três territórios a compreender, um bem precioso a defender: estratégias escolares e Ensino de História em tempos turbulentos. In: RALEJO, Adriana; MONTEIRO, Ana Maria (orgs.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 21-42.
SELIGMANN-SILVA, M. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2022.
SELIGMANN-SILVA, M. O testemunho entre a ficção e o ‘real’. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.
BENJAMIN, Walter. Baudelaire. Edição de Giorgio Agamben, Barbara Chitussi, Clemens-Carl Härle. Trad. Patrick Charbonneau. Paris: La Frabrique Éditions, 2013.
BENJAMIN, Walter. Escritos Sobre Mito e Linguagem (1915-1921). Trad. Susana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Duas Cidades; Ed. 34, 2011.
BENJAMIN, Walter. A Modernidade. Obras Escolhidas de Walter Benjamin. Trad. de João Barrento. Lisboa: Assírio e Alvim: 2006.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras Escolhidas v. 1. Tradução Sérgio Paulo Rouanet. 7 Ed. São Paulo: Brasiliense, 1994.
BENJAMIN, Walter. Origem do drama barroco alemão. Tradução, apresentação e notas de Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1984.
CALDAS, Pedro. Experiência traumática e conhecimento histórico: reflexões a partir da obra de Jörn Rüsen. In: DE OLIVEIRA, Margarida; SANTIAGO JUNIOR; Francisco; LIMA, Caio Rodrigo (orgs.). Jörn Rüsen: teoria, historiografia, didática. Ananindeua: Cabana, 2022. p. 167-183.
DE SANTIS, Adrianna Cristina Lopes Setemy. Ensino de História, memória e direitos humanos: reflexões sobre a transmissão da memória através do ensino de passados traumáticos. Revista História Hoje, v. 10, no 19, p. 12-29 - 2021. Disponível em https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/752. Acesso em 27 de fev. 2023.
EDLER, Sandra. Luto e melancolia: a sombra do espetáculo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2012.
ENDO, Paulo. Pensamento como margem, lacuna e falta: memória, trauma, luto e esquecimento. Revista USP, São Paulo, n. 98, p. 41-50. Junho/Julho/Agosto 2013. Disponível em: https://shre.ink/cOhI. Acesso em 25 de out. de 2022.
FRIEDLANDER, Saul (org.). Probing the Limits of Representation. Nazism and the “Final Solution’. Harvard University Press: Cambridge, 1992.
FREUD, S. Luto e Melancolia. Trad. Marilene Carone. São Paulo: Cosac e Naify, 2011.
GIL, Carmen; CAMARGO, Jonas. Ensino de História e temas sensíveis: abordagens teórico-metodológicas. Revista História Hoje, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 139–159, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/430. Acesso em: 13 fev. 2023.
GIL, Carmen.; MESQUITA, Ilka Miglio de. Ensino De História Com Questões Sensíveis. Pensar a Educação em Revista, Florianópolis/Belo Horizonte, ano 6, vol. 6, n. 2, jun-ago 2020. Disponível em https://lume.ufrgs.br/handle/10183/216334. Acesso 14 fev. 2023.
HAMBURGER, Andreas. Social Trauma: A bridging Concept. In: HAMBURGER, Andreas; HANCHEVA, Camellia; VOLKAN, Vamik D. (Org.) Social Trauma: An Interdisciplinary Textbook. Springer Nature, Switzerland, 2021. p. 3-16.
HOBSBAWM, Eric. Era dos Extremos: o breve Século XX (1914-1991). São Paulo, Companhia das Letras, 2003.
LACAPRA, Dominick. Traumatropismo: Do Trauma Ao Sublime Pela Via do Testemunho. trad. Demerval Sena Junior. In: FREDRIGO, Fabiana; GOMES, Ivan. História e Trauma: Linguagens e Usos do Passado. Vitória: Editora Milfontes, 2020.
LACAPRA, Dominick. History in transit: experience, identity, critical theory. Cornell University, 2004.
LACAPRA, Dominick. Writing History, Writing Trauma. Johns Hopkins University Press. Baltimore, 2001.
PEREIRA, N. M.; SEFFNER, F. Ensino de História: passados vivos e educação em questões sensíveis. Revista História Hoje, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 14–33, 2018. Disponível em: https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/427. Acesso em: 13 fev. 2023.
ROSA, J. R. Trauma, história e luto: a perlaboração da violência. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 10, n. 25, p. 289 - 327, 2018. Disponível em: https://shre.ink/cOw4. Acesso em: 13 fev. 2023.
RUDGE, Ana Maria. Trauma e Temporalidade. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental. Ano VI, n. 4, dez. 2003. Disponível em: https://shre.ink/cDxF. Acesso em 25 de out. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Cultura histórica, formação e identidade: sobre os fundamentos da didática da história. Trad. Estevão Martins. Curitiba: WAS Edições, 2022.
RÜSEN, Jörn. The Wounds of History: About the historical dealing with traumatic experiences. In: HAMBURGER, Andreas; HANCHEVA, Camellia; VOLKAN, Vamik D. (Org.) Social Trauma: An Interdisciplinary Textbook. Springer Nature, Switzerland, 2021. p. 43-54.
RÜSEN, Jörn. “Senso e contrassenso na História: reflexão sobre o perfil de uma filosofia da História”. Traduzido por Estevão de Rezende Martins. Intelligere, Revista de História Intelectual, vol. 3, n.2, p. 1-12. 2017. Disponível em http://revistas.usp.br/revistaintelligere. Acesso em 22 de jun. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Teoria da História: Uma Teoria da História Como Ciência. Trad. Estevão Martins. Curitiba: Editora UFPR, 2015.
RÜSEN, Jörn. Cultura Faz Sentido: Orientações Entre o Ontem e o Amanhã. Trad. Nélio Schneider. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
RÜSEN, Jörn. Experiência, Interpretação, Orientação: as três dimensões da aprendizagem histórica In: SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R (org). Jörn Rüsen E O Ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2011. p. 79-91.
RÜSEN, Jörn. Emotional Forces in Historical Thinking: Some Metahistorical Reflections and the Case of Mourning. Historein, 8, p. 41–53. 2008a. Disponível em https://shre.ink/cDxu. Acesso 15 de nov. de 2022.
RÜSEN, Jörn. Humanism in response to the Holocaust - destruction or innovation? Postcolonial Studies, 11:2, p. 191-200. 2008b. Disponível em https://shre.ink/cDx7. Acesso em 15 de nov. de 2022.
RÜSEN, Jörn. História Viva: Teoria da História: Formas e Funções do Conhecimento Histórico. Trad. Estevão de Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2007.
RÜSEN, Jörn. History: Narration, interpretation, orientation. Making sense of history. Berghahn Books, New York, Oxford, 2005. p. 163-188.
RÜSEN, Jörn. Razão Histórica: teoria da história. Fundamentos da ciência da história. Trad. Estevão Rezende Martins. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.
SANTNER, Eric. History beyond the Pleasure Principle: some thoughts on the representation of Trauma. In: FRIEDLANDER, Saul (org.). Probing the Limits of Representation. Nazism and the “Final Solution’. Harvard University Press: Cambridge, 1992. p. 143-155.
SCHURSTER, K.; ARAÚJO, R. P. de. O ensino de história dos traumas sociais coletivos e dos temas socialmente vivos: trajetórias de um campo disciplinar. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v. 14, n. 36, p. e0108, 2022. Disṕonível em: https://shre.ink/cDxq. Acesso em: 25 out. 2022.
SCHMIDT, M. A. M. dos S. Aprendizagem da “burdening history”: desafios para a educação histórica. Mneme - Revista de Humanidades, [S. l.], v. 16, n. 36, p. 10–26, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/mneme/article/view/8094. Acesso em: 14 fev. 2023.
SEFFNER, Fernando. Três territórios a compreender, um bem precioso a defender: estratégias escolares e Ensino de História em tempos turbulentos. In: RALEJO, Adriana; MONTEIRO, Ana Maria (orgs.). Cartografias da pesquisa em ensino de história. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019. p. 21-42.
SELIGMANN-SILVA, M. A virada testemunhal e decolonial do saber histórico. Campinas, SP: Editora Unicamp, 2022.
SELIGMANN-SILVA, M. O testemunho entre a ficção e o ‘real’. In: SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2003.
Downloads
Published
2023-05-23
Issue
Section
Dossiê
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms: Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg, publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of the published work (See The Effect of Free Access).How to Cite
Historical sense, construction, reconstruction:: dimensions of the presence of catastrophes in History classes. (2023). História: Debates E Tendências, 23(2), 95-112. https://doi.org/10.5335/hdtv.23n.2.14344