Teaching History and pedagogical games:

the classroom challenge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v20i3.12787

Keywords:

Games, Teaching History, Educational Practices.

Abstract

Nowadays, it is necessary to add more dynamism to traditional teaching and offer learning opportunities according to the student's reality. In history teaching, it couldn't be different, since its contents help in the formation of a critical and democratic individual, an opinion maker capable of freeing himself from the alienation implanted by those who are in the "higher" strata of society. This article aims to discuss and analyze "History teaching and the various pedagogical games", interspersing the role of games in the learning of history as a teaching proposal, through a literature review, in order to reflect on these impacts nowadays in the cognitive and social development of children, which provides positive results by stimulating students to analyze, synthesize, and manipulate concepts and knowledge.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRENELLI, R. P. O Jogo Como Espaço Para Pensar: a construção de noções lógicas e aritméticas. Campinas, SP: Papirus, 1996.

CUNHA, Nylse Helena Silva. Brincando, aprendendo e desenvolvendo o pensamento matemático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

FREIRE, Paulo “Pedagogia do oprimido”, 17º ED. / Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1995.
__________ A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. – São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FORTUNA, T. R. Vida e morte do brincar. In: ÁVILA, I. S. (org.) Escola e sala de aula: mitos e ritos. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004. p. 47-59.

______. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.

KISHIMOTO , Tizuko M. O Jogo e a Educação Infantil. São Paulo: Pioneira, 1994.

______. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2001.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Maria de Andrade. Fundamentos de Metodologia Científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.

KLEIMAN. B. ÂNGELA. . EJA e o ensino da língua materna: relevância dos projetos de letramento. EJA EM DEBATE, Florianópolis, vol. 1, n. 1. nov. 2012.

NEGRINI, Airtor. A aprendizagem e desenvolvimento infantil, simbolismo e jogo. Porto Alegre: Prodil, 1994

PERES F.; MOREIRA. J. C.; DUBOIS, G. S. Agrotóxicos, saúde e ambiente: uma introdução ao tema. In: PERES, F.; MOREIRA, J. C. (orgs.). É veneno ou é remédio? Agrotóxicos, saúde e ambiente. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2003. p. 21-41

RONCA, P.A.C. A aula operatória e a construção do conhecimento. São Paulo: Edisplan, 1989.

SANTOS, Boaventura Sousa. Um Discurso Sobre as Ciências. Lisboa: Afrontamento, 1999.

SAVATER, Fernando. A Importância da Escolha. São Paulo: Ed. Planeta do Brasil, 2004.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23ª ed. revisada e atualizada. São Paulo: Cortez, 2007.

STEINER, George. Lições dos mestres. Rio de Janeiro: Record, 2010.

VYGOTSKY, Levy. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

_____________.A formação social da mente. 6ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.


VYGOTSKY, Lev Semenovich. A Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2021-12-27

How to Cite

Teaching History and pedagogical games:: the classroom challenge. (2021). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 20(3), 60-74. https://doi.org/10.5335/srph.v20i3.12787