Explaning racism in Brasil using Lélia Gonzalez in the clasroom:

possiblities for building an anti-racist class.

Authors

  • Denise Cerveira Tavares Universidade de Passo Fundo, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i3.14077

Keywords:

Amefricanity, Teaching, Lélia González, Racism

Abstract

This work is about the concept of racism on Lélia González's thought and the possibility of it use, from reading of excerpts from her works (quotes) in classroom. The question that guides this work is: how the way of compreension the racism in Brazil, trough the thought of Lélia González, could be efective in the classroom use? It is believed that, as hypothesis, the students will leave the class understanding how racism manifests itself in the daily lives, like this they will be able to understand what means "mixed race" and why the use of such term, and, mainly, the skills of perceiving hidden racism can be developed, how certain racist colonial structures are currently perpetued. The bibliographic referencial is the method that guide the writing, focusing on González's works. It is concluded that is imperative to add her, like a interpreter from Brazil, um History curriculum, could be used in an interdisciplinary way, so that students understand that one black woman thought how Brazil was founded by typical Brazilian racism, as well as proposes the criticisms, way of combat and ways of indentification as latins, americans and africans at the same time (ladinoamefricans).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, S. L. de. Racismo Estrutural / Silvio Luiz de Almeida. -- São Paulo: Sueli
Carneiro: Pólen, 2019.

BRASIL, Plano Nacional de Implementação de Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília, DF, 10 mar. 2004. Disponível em: <http://etnicoracial.mec.gov.br/images/pdf/diretrizes_curric_educ_etnicoraciais.pdf> Acesso em: 18 jul. 2022.

______. Lei n.° 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Presidência da República [do Brasil], Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos, Brasília, DF, [2003]. Disponível em: <http://www.planalto. gov.br/civil_03/leis/2003/L10.639.html>. Acesso em: 18 de jul. 2022.

______. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 17 jul. 2020.

DAMATTA, Roberto. Relativizando: uma introdução à Antropologia Social. Rio de Janeiro: Ed. Rocco, 1987.

DOMINGUES, Petrônio. O Mito da Democracia Racial e a Mestiçagem no Brasil (1889-1930). Diálogos Latinoamericanos, n° 1º, Universidad de Aarhus, Latinoamericanistas, 2005. Disponível em: <https://www.redalyc.org/pdf/162/16201007.pdf> Acessado em: 19 jul. 2022.

FREYRE, G. de M. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o
regime da economia patriarcal. Ed. 34. Rio de Janeiro: Record, 1998.

GUIMARÃES, A. S. A. Democracia Racial: o ideal, o pacto e o mito. ANPOCS, ANAIS do 25º Encontro Anual, 2001. Disponível em: <https://www.anpocs.com/index.php/encontros/papers/25-encontro-anual-da-anpocs/st-4/st20-3/4678-aguimaraes-democracia/file> Acessado em: 13 jul. 2022.

GONZALEZ, Lélia. Primavera para as rosas negras: Lélia Gonzalez em primeira
pessoa. Diáspora Africana: Editora Filhos da África, 2018.

______. Racismo e sexismo na cultura brasileira. In: Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p. 223-244.

______. Lugar de Negro / Lelia Gonzales e Carlos Hasenbalg – Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

______. A categoria político-cultural de Amefricanidade. Rev. TB. Rio de Janeiro, 92/93; 69/82, jan.-jun., 1988.

______. Por um feminismo afro-latino-americano. In: Caderno de formação política do Círculo Palmarino, n.01 - Batalha de Ideias. (2011). 2011. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/271077/mod_resource/content/1/Por%20um%20feminismo%20Afro-latino-americano.pdf> Acesso em: 16 jul. 2022.

MUNANGA, Kabengele. Algumas considerações sobre “raça”, ação afirmativa e identidade
negra no Brasil: fundamentos antropológicos. Revista USP, São Paulo, n.68, p. 46-57,
dezembro/fevereiro, 2006. Disponível em:
<http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13482> Acessado em: 19 jul. 2022.

OLIVEIRA, A. C. A. Lélia Gonzalez e o pensamento interseccional:
uma reflexão sobre o mito da democracia racial no Brasil. Revista Interritórios. Revista de Educação Universidade Federal de Pernambuco, Caruaru, BRASIL | V.6 N.10 [2020]. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/interritorios/article/view/244895> Acessado em: 19 jul. 2022.

OLIVEIRA, A. C. A.; MONTEIRO DOS SANTOS, A. F.; SILVA, O. O. Interseccionalidade em Spivak e Lélia Gonzalez: a subalternidade que pensa, fala e produz “numa boa”. Revista Humanidades e Inovação, v.8, n. 58., 2022. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/358214483_INTERSECCIONALIDADE_EM_SPIVAK_E_LELIA_GONZALEZ_A_SUBALTERNIDADE_QUE_PENSA_FALA_E_PRODUZ_NUMA_BOA> Acesso em: 18 jul. 2022.

REIS, J. C. As Identidades do Brasil: de Varnhagen a FHC / José Carlos Reis. 8° ed.
Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

SANTOS, R. A.; BARBOSA e SILVA. Racismo Científico no Brasil Pós-Escravatura. Revista Contemporânea de Educação, vol. 12, n. 25, set/dez de 2017. Disponível em: <https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/11956/pdf> Acessado em: 17 jul. 2022.

SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil (1870-1930). São Paulo, Companhia das Letras, 1993.

Published

2022-12-16

Issue

Section

Artigos Livres

How to Cite

Explaning racism in Brasil using Lélia Gonzalez in the clasroom:: possiblities for building an anti-racist class. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(3), 103-118. https://doi.org/10.5335/srph.v21i3.14077