History teaching against anti-science:

teaching adapted for today

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14272

Keywords:

History, History Teaching, Theory of History

Abstract

The present article aims to address the themes that concern current history making and the difficulties that the advancement of the unbridled dissemination of information, due to technological advances, can mean for current History. Also bringing to the discussion, the possibilities about the role of the History teacher, impressions and uses of History in the current political and technological conjuncture, with the advancement of the dissemination of false information without due control and verification on its veracity by the population, and ideologies that confront and discredit science in general and democracy. And how this new reality can affect the teaching of History in public schools, and what are the possibilities for this teaching to be seen and approached by historical science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. Fazer defeitos nas memórias: para que servem o ensino e a escrita da história? In: GONÇALVES, Márcia de Almeida et.al. (org). Qual o valor da história hoje? Rio de Janeiro: FGV, 2012, p. 21-39.

ALBUQUERQUE JR, Durval Muniz de. Pedagogias da saudade: a formação histórica de consciências e sensibilidades saudosistas. A vida e o trabalho do poeta e professor português António Corrêa d’Oliveira. Revista História Hoje, v. 2, nº 4, p. 149-174, 2013

Ariès, Philippe, 1914. O tempo da história / Philippe Ariès; tradução Roberto Leal Ferreira. — Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1989.

Boletim Epidemiológico | Secretaria de Vigilância em Saúde | Ministério da Saúde 10 Volume 53 | N.º 28 | Jul. 2022.

DICIONÁRIO Cambridge. Pós-verdade. 2018. Disponível em: . Acesso em: 22 dez. 2022

DICIONÁRIO Priberam. Pós-verdade. 2018. Disponível em: . Acesso em: 22 dez.. 2022.

DICIONÁRIO Collins. Pós-verdade. 2018. Disponível em: . Acesso em: 22 dez. 2022.

DICIONÁRIO Oxford Advanced Learner's Dictionary. Pós-Verdade. Oxford University: Press. Oxford, 2016.

DUNKER, C. Subjetividade em tempos de pós-verdade. In: et al. Ética e pós-verdade. Porto Alegre: Dublinense, 2017.

FAGUNDES, Bruno Flávio. É possível fazer tábua rasa do passado… e do presente dos historiadores? In: DELGADO, Lucilia Neves; MORAES, Marieta. História do tempo presente. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2014, p. 15-34.

GINZBURG, Carlo. Controlando a evidência: o juiz e o historiador. In: NOVAIS, Fernando A.; SILVA, Rogério F. da (Orgs.). Nova História em perspectiva. Vol. 1. São Paulo: Cosac Naify, 2011, p. 341-358.

HARTOG, François. A testemunha e o historiador. In:______. Evidência da história: o que os historiadores veem. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2011, p. 203-228.

HARTOG, François. Ordens do tempo, regimes de historicidade. In:______. Regimes de Historicidade: presentismo e experiências do tempo. Belo Horizonte: Autêntica, 2013, p.17-41.

LEVI, Giovani. O trabalho do historiador: pesquisar, resumir, comunicar. Revista Tempo, v. 1, 2014, p. 1-20.

MENESES, Sônia - Uma história ensinada para Homer Simpson: negacionismos e os usos abusivos do passado em tempos de pós-verdade. Revista História Hoje, v. 8, nº 15, p. 66-88 – 2019

PROST, Antoine. Os conceitos. In:______. Doze lições sobre a História. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editoria, 2012, p. 115-131.

PROST, Antonie. Verdade e função social da história. In:______. Doze lições sobre a história. Belo Horizonte: Autêntica, 2008, p. 253-272.

REIS, José Carlos. O tempo histórico como “representação”. In: Teoria & história: tempo histórico, história do pensamento histórico ocidental e pensamento brasileiro. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2012, p. 25-66.

RÜSEN, JÖRN. DIDÁTICA DA HISTÓRIA: passado, presente e perspectivas a partir do caso alemão. Revista Práxis Educativa. Ponta Grossa, PR. v. 1, n. 2, p. 07 – 16, jul.-dez. 2006.

Teoria da história: uma teoria da história como ciência / Rüsen, Jörn; tradução de Estevão C. de Rezende Martins. -- Curitiba: Editora UFPR, 2015.

Published

2023-02-28

How to Cite

History teaching against anti-science:: teaching adapted for today. (2023). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 22(1), 113-127. https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14272