Music and the classroom:

possible themes of History teaching in national music albums (2017-2019)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14365

Keywords:

History teaching, History, History. Music

Abstract

The research was dedicated to the creation of a musical catalog (of works released between 2017 and 2019), aimed at teachers of basic education at school, presenting themes worked on in the teaching of History. The connection was created primarily from rap and national rock, working artistic elements of the works, together with the History of the present time. Research, catalog and musical works were based on the thematic axes of teaching, which are present in the National Curriculum Guidelines for Secondary Education (NCD) and in the National Curriculum Parameters (NCPs). Understanding Music as a teaching tool, the work addressed the possibilities of dialogue about social inequalities; female empowerment; identity; brazilian indigenous history; enslavement/post-abolition and pluralities (cultural, ethnic and religious).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Peu. Gerações do rap nacional se trombam e viram “cypheiros”. Disponível em: <https://tab.uol.com.br/noticias/redacao/2019/04/18/geracoes-do-rap-nacional-se-trombam-e-viram-cypheiros.htm>. Acesso em: 20 fev. 2023.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental: História. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_5a8_historia.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023.

____. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais - Ensino Médio. Brasília: MEC/SEF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/cienciah.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023.

____. MEC. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências humanas e suas tecnologias. v. 3. Brasília: MEC; SEB, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=13558>. Acesso em: 20 fev. 2023.

____. MEC. Secretaria de Educação Básica. PCN + Ensino Médio - Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC; SEB, s.d. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasHumanas.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023.

____. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. 6ª ed. Brasília: CaÌ‚mara dos Deputados, Edições CaÌ‚mara, 2011. Disponível em: <http://www.univale.com.br/unisite/documentos/livros_digitais/lei_de_diretrizes_e_bases_da_educacao.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023.

CAIMI, Flávia Eloisa. Conversas e Controvérsias: O ensino de história no Brasil (1980-1998). Passo Fundo: UPF. 2001.

FERNANDES, Ana Claudia Florindo. O rap e o letramento: a construção da identidade e a constituição das subjetividades dos jovens na periferia de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48134/tde-08122014-145049/pt-br.php> Acesso em: 20 fev. 2023.

FERREIRA, Marieta de M. Notas iniciais sobre a história do tempo presente e a historiografia no Brasil. Tempo e Argumento, v. 10, n. 23, p. 80-108, 2018.

FERREIRA, Marieta de Moraes. História do tempo presente: desafios. Cultura Vozes, Petrópolis, v.94, nº 3, p.111-124, maio/jun., 2000. Disponível em: < https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/6842/517.pdf?sequence=> Acesso em: 20 fev. 2023.

FOCHI, Marcos Alexandre B. Hip hop brasileiro - Tribo urbana ou movimento social? FACOM, n. 17, p. 61-69, 2007. Disponível em: <http://www.faap.br/revista_faap/revista_facom/facom_17/fochi.pdf>. Acesso em: 20 fev. 2023.

FREITAS, Itamar. Sobre a Racionalidade do Ensino de História entre os Séculos XVI e XVIII e a Legitimação da História como Disciplina no Século XXI. In: ZAMBONI, Ernesta et al (Orgs.). Memória, sensibilidades e saberes. Campinas: Alínea, 2015, p. 291-303.

GATTI, Bernadete A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: <https://www.cedes.unicamp.br>. Acesso em: 20 fev. 2023.

GUIMARÃES, SELVA (Org). Ensino de História e Cidadania. In: SELVA, Guimarães. Ensinar História: Formar Cidadãos no Brasil democrático. Campinas: Papirus/FAPEMIG, 2016.

HERMETO, Miriam; SOARES, Olavo Pereira. Música e ensino de história. Revista História Hoje, vol. 6, n. 11, p. 3-6, 2017. Disponível em: <https://rhhj.anpuh.org/RHHJ/article/view/352>. Acesso em: 20 fev. 2023.

LOURENÇO, Mariane Lemos. Arte, cultura e política: o Movimento Hip Hop e a constituição dos narradores urbanos. Psicol. Am. Lat., México, n. 19, 2010. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870350X2010000100014&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 20 fev. 2023.

LOUREIRO, Bráulio. Arte, cultura e política na história do rap nacional. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/114886>. Acesso em: 20 fev. 2023.

NADAI, Elza. O ensino de história no Brasil: trajetória e perspectiva. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 13, n. 25/26, p. 143-162, 1992.

NAPOLITANO, Marcos. A história depois do papel (fontes audiovisuais). In: PINSKY, Carla B. (org.). Fontes Históricas. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2006, p. 254-273.

QUEIROZ, Nathalia Guedes de.; ARAUJO, Samantha Andrade de. Catálogos on-line: um breve estudo dos catálogos on-line de acesso público (OPAC’S). Anais Encontro Regional de Estudante de Biblioteconomia, p. 2-17, 2014.

XAVIER, Airton Z.; SOARES, Holgonsi. Desafios da interdisciplinaridade na prática educacional: um estudo de caso na escola Érico Veríssimo. 22 f. Artigo (Graduação em Licenciatura em Ciências Sociais) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2016. Disponível em: <https://repositorio.ufsm.br/handle/1/2618>. Acesso em: 20 de fev. 2023.

4 CYPHERS femininos para conhecer já. Disponível em: <https:www.laboratoriofantasma.com/blog/4-cyphers-femininos-para-conhecer-ja.html>. Acesso em: 20 fev. 2023.

Published

2023-02-28

How to Cite

Music and the classroom:: possible themes of History teaching in national music albums (2017-2019). (2023). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 22(1), 144-159. https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14365