Places of memory and history - the formation of museological collections:
a question of justice?
DOI:
https://doi.org/10.5335/srph.v22i2.14884Keywords:
Museum, Memory, IdentityAbstract
This article aims to address the ethical issues that involve activities related to museum institutions, whether in the Historical Museum, or any other institution of memory. Namely, these places of memories (NORA, 1993) constitute spaces that present the stories belonging to their local community. However, it is denoted that this exercise of representation of the past is not neutral or unreasonable, on the contrary, it cuts, selects, includes and excludes. In this way, we pay attention to the formation of museological collections and what impacts they can have on the narratives presented in these memory spaces. In addition, we will take as a starting point for these observations the dissertation by historian Daniel Guerra, entitled From the historical museum to the biographical: a proposal for the requalification of the Couros de Formosa Museum (1996-2019), since we understand that the institution intends to protect and authenticate a memory local (GUIRRA, 2022), but in the formation of the collection of this institution, which memories and stories were selected to constitute the museum collection? Which identities raise social justice (FRASER, 2007) in this memory space?
Downloads
References
CUNHA, Marcelo Nascimento Bernardo da. Museus, memórias e culturas afro-brasileiras. In: Dossiê: Memória, Cidade e Museu: Entre Silêncios e Mobilizações. Revista do Centro de Pesquisa e Formação. SESC nº 5, São Paulo, 2017.
FRASER, Nancy. Reconhecimento sem ética? Lua Nova, São Paulo, 70, 2007, p. 101-138.
FRASER, Nancy. Da redistribuição ao reconhecimento? Dilemas da justiça na era pós-socialista. In: SOUZA, Jessé (org). Democracia hoje: novos desafios para a teoria democrática contemporânea. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001, p. 245-282.
GUIRRA, DANIEL. V. P. G. Do museu histórico ao biográfico: uma proposta de requalificação do Museu Couros de Formosa (1996-2019). Dissertação (Mestrado em História) - Programa de Pós-Graduação em História da Universidade Federal de Goiás em 2022.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a teoria social da Realphilosophie de Jena.
Editora 34, 2003, p. 69-116.
LACAPRA, Dominick. Conclusión: psicoanálisis, memoria y giro ético. In: Historia y memoria después de Auschiwitz. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2009, p. 207-240.
MENDES, Breno. Limiar: estudos de teoria, metodologia e ensino de história. Goiânia: Cegraf UFG, 2021.
MENESES, U. T. B. Do Teatro da Memória ao Laboratório da História: a exposição museológica e o conhecimento histórico. In: Anais do Museu Paulista, São Paulo, v. 2, p. 9-42, jan./dez. 1994.
NORA, Pierre. Entre Memória e História: A problemática dos lugares. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP. São Paulo, 1993.
RAFFAINI, Patrícia Tavares. Museu Contemporâneo e os Gabinetes de Curiosidades. Rev. do Museu de Arqueologia e Etnologia, S. Paulo, 3: p. 159-164, 1993.
VIEIRA, Guilherme Lopes. O museu como lugar de memória: o conceito em uma perspectiva histórica. Mosaico, V.8, nº 12; 2017.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e diferença: uma introdução teórica conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; HALL, Stuart; WOODWARD, Kathryn (orgs.). Identidade e Diferença: A perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional – CC-BY que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, de acordo ainda com a democratização científica prevista pela Ciência Aberta.