The teaching of history as an enabler of critical-reflective thinking
DOI:
https://doi.org/10.5335/srph.v23i1.15435Keywords:
History Teaching, Critical-Reflective Thinking, Educational Methodology, Cognitive DevelopmentAbstract
This article investigates the intersection between the teaching of history and critical-reflective thinking, highlighting its importance in educational training. A literature review explores the theoretical basis of this connection, outlining strategies and methodologies that promote students' cognitive and analytical development. The critical review of the literature not only validates this approach, but also identifies challenges, such as institutional resistance and curricular limitations, and opportunities for pedagogical innovation. The positive impacts on academic development and citizen education reinforce the need to rethink history teaching methods. By enabling students to critically analyze past events, we not only understand the present, but foster a more reflective and participatory society. Furthermore, the intersection between history teaching and critical-reflective thinking transcends the academic sphere, being a call to transform education into a catalyst for critical thinking, thus shaping a more enlightened and reflective future. Integrating these principles is not just a pedagogical imperative, but a collective responsibility of educators, researchers and policymakers to forge a more informed society prepared for the challenges of the 21st century.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
BARCA, Isabel. A educação histórica numa sociedade aberta. Currículo sem Fronteiras, v. 7, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2007.
BARRETO, Eudes A. et al. Patrimônio cultural e educação: artigos e resultados. Goiânia, 2008.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino De História: fundamentos e métodos. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2008.
BULGRAEN, Vanessa C. O papel do professor e sua mediação nos processos de elaboração do conhecimento. Revista Conteúdo, Capivari, v. 1, n. 4, ago./dez. 2010.
BURG, Silvana. História da educação. Indaial: Uniasselvi, 2013.
CABRINI, Conceição. O ensino de história: revisão urgente. São Paulo: Brasiliense, 2004.
FERREIRA, Marieta de Moraes. História do tempo presente: desafios. Cultura Vozes, Petrópolis, v. 94, nº 3, p.111-124, maio/jun., 2000.
GLÉNISSON, Jean. Iniciação aos estudos históricos. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1991.
NIKITIUK, Sônia L. Repensando o ensino de história. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
RODRIGUES, José Honório. Vida e história. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1966.
RÜSEN, J. Razão histórica. Teoria da História I: os fundamentos da ciência da história. Trad. de Estevão de Rezende Martins. Brasília: Ed. UnB, 2001.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional – CC-BY que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, de acordo ainda com a democratização científica prevista pela Ciência Aberta.