Beyond rural exclusion
contemporary historiography on Vargas policies for the brazilian countryside (1932-1937)
DOI:
https://doi.org/10.5335/zdnj7b85Keywords:
Historiography, Rural working class, Vargas EraAbstract
This article presents a historiographical review of the formation of the rural working class in Brazil during Getúlio Vargas' first government, specifically from 1932 to 1937, using E.P. Thompson's methodological perspective in dialogue with Economic History. The study examines how contemporary historiography has interpreted state policies, economic transformations, and forms of rural workers' resistance during this period. The analysis demonstrates that recent academic production contests the traditional thesis of "rural exclusion" during the Vargas period, revealing through documentary evidence that the government developed specific policies to reorganize social relations in the Brazilian countryside. It concludes by identifying gaps in historiography and proposing directions for future research based on primary sources.
Downloads
References
ALMEIDA, Thays Fregolent de. 1940: o ano que o Brasil oficial se voltou para o Oeste brasileiro. Revista Territórios e Fronteiras, Cuiabá: UFMT, v. 16, n. 1, p. 45-67, jan./jun. 2023. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/territoriosefronteiras/index.php/v03n02/article/view/1264 Acesso em: 01 set. 2025.
CORD, Marcelo Mac. E. P. Thompson, a historiografia brasileira e a valorização das experiências dos trabalhadores. Revista Trabalho Necessário, Niterói: UFF, v. 12, n. 18, p. 27-49, jul./dez. 2014. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/8595. Acesso em: 01 set. 2025.
DEZEMONE, Marcus. Getúlio e a seca: políticas emergenciais na era Vargas. Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH, v. 36, n. 73, p. 107-131, jul./dez. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/5GNSQTXnMM7kTM3rr8B4TrM/?format=html&lang=pt. Acesso em: 01 set. 2025.
FORTES, Alexandre. O processo histórico de formação da classe trabalhadora: algumas considerações. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, v. 29, n. 59, p. 587-606, set./dez. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/TV7Xv3xPMBGNr5FjDcbZQJD/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 set. 2025.
GARFIELD, Seth. A luta indígena no coração do Brasil: política indigenista, a Marcha para o Oeste e os índios Xavante (1937-1988). São Paulo: Editora Unesp, 2011.
GÓIS JUNIOR, Edivaldo. Alberto Torres e os higienistas: intervenção do Estado na educação do corpo (1910-1930). Saúde e Sociedade, São Paulo: USP, v. 23, n. 4, p. 1445-1457, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/WQXyVMVDpcBVBbXhdsFDYmR/?lang=pt. Acesso em: 02 set. 2025.
LARA, Silvia Hunold. Blowin' in the Wind: E. P. Thompson e a experiência negra no Brasil. Projeto História, São Paulo: PUC-SP, n. 12, p. 43-56, out. 1995. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/revph/article/viewFile/11300/8283. Acesso em: 02 set. 2025.
LASSANCE, Antonio. Revolução nas políticas públicas: a institucionalização das mudanças na economia, de 1930 a 1945. Estudos Históricos, Rio de Janeiro: FGV, v. 32, n. 68, p. 531-554, set./dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/7x8kDcnT7CpHfYg4NBH8kwc/?format=html&lang=pt. Acesso em: 03 set. 2025.
MANCINI, Ana Paula Gomes; MONARCHA, Carlos. A escola rural no Brasil (1930-1950). O Oitavo Congresso Brasileiro de Educação. Cadernos de História da Educação, Uberlândia: UFU, v. 16, n. 3, p. 700-715, set./dez. 2017. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/che/article/view/40898. Acesso em: 12 set. 2025.
MEDEIROS, Leonilde Sérvolo de. A longa marcha do campesinato brasileiro: movimentos sociais, conflitos e Reforma Agrária. Estudos Avançados, São Paulo: USP, v. 18, n. 50, p. 185-206, jan./abr. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/H7WMxZswgv6zR6MZJx5DHCm/?format=html&lang=pt. Acesso em: 12 set. 2025.
MILAGRES, Pedro de Oliveira; BAÍA, Anderson da Cunha. A sanitarização dos rurais no discurso higienista da década de 1910. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis: UFT, v. 8, e14659, p. 1-25, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/14659. Acesso em: 12 set. 2025.
TAVARES, Marcus Aurélio. Para livrar o campo do amarelão, da maleita, do alcoolismo e do ofidismo. A educação rural em Pernambuco nos anos 1930 a 1950. Educar em Revista, Curitiba: UFPR, n. 54, p. 141-158, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/qz7FtrWZw8BktxL85VR3qYF/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 set. 2025.
THOMPSON, E. P. A formação da classe operária inglesa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
WELCH, Clifford Andrew. Vargas e a reorganização da vida rural no Brasil (1930-1945). Revista Brasileira de História, São Paulo: ANPUH, v. 36, n. 71, p. 81-105, jan./jul. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbh/a/Rq5WFdqd66thgrvPMwvvqJd/?format=html&lang=pt. Acesso em: 11 set. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional – CC-BY que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, de acordo ainda com a democratização científica prevista pela Ciência Aberta.