Children and school: from invisibility to protagonism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i1.11119

Keywords:

Autonomy. Childhood. Invisibility. Protagonism.

Abstract

The present study is a reflection on children-students of a group of the Early Years of Elementary Education of a public full-time school in the municipal education network of the municipality of Santa Rosa / RS, and analyzes the practices that measure invisibility and / or the protagonism. The main objective is to understand which situations in the school space favor the construction of the child's autonomy. The data were prepared based on qualitative research, of an ethnographic nature, through participant observation, recorded in a field diary that later converges to reports of notes and moments lived with the group of five research subjects, who were also interviewed through semi-directed questions. The research is part of the concepts of critical pedagogy with reference to: Freire (1996), Sirota (1994), Sarmento (2002, 2005, 2015), among others. It was concluded, therefore, that although the school has the function of being a space to promote the development of protagonism, the offer of a quality education, centered on the subject, demands the commitment and participation of all to fulfill its role.

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Author Biographies

  • Hedi Maria Luft, UNIJUI

    Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia Ciências e Letras Dom Bosco (1987), Mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1998) UNIJUI e doutorado em Educação pela Universidade do Vale dos Sinos- UNISINOS. É professora Adjunta Nível 2 da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da UNIJUI. É professora municipal e atua na rede estadual Instituto Estadual de Educação Visconde de Cairu. Concentra sua experiência na área de Educação, com ênfase em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho, educação popular, profissional, planejamento, gestão e formação de professores.

  • Kátia Aparecida Dias Peroty, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

    Graduada em Letras – Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas. Professora da Rede Municipal de Ensino de Santa Rosa (RS). Mestre em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí). perotykatia@gmail.com. Currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/6012979951700116. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-0341-6194

Published

2022-09-29

How to Cite

Children and school: from invisibility to protagonism. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 1, p. 248–264, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i1.11119. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11119. Acesso em: 15 oct. 2025.