Female socialization, human protagonism and education: an analysis from Christine de Pizan

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v28i1.11405

Keywords:

Christine de Pizan. Education. Female Socialization. Protagonism. Equality.

Abstract

Christine de Pizan (1364-1430) has advocated for education as a potential tool for the advancement of human protagonism and equality. According to Pizan, during the socialization process, there is a necessity to equintaually educate girls and boys to enhance women’s intellectual capabilities. To understand what made a medieval woman assert the importance of educational equality and the necessity to promote it, this article was structured in two stages: first, Christine de Pizan was presented in its social and historical context; afterward, Pizan’s contribution to education was explained, analyzed and, finally, paralleled with today’s educational practice. The final considerations highlighted is that education constitutes an indispensable foundation for human protagonism and human autonomy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Patricia Ketzer, Universidade de Passo Fundo

    Possui graduação (2008) e mestrado (2010) em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria e doutorado em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2015). Atualmente é professor adjunto II da Universidade de Passo Fundo. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Epistemologia, atuando principalmente nos seguintes temas: injustiças epistêmicas, epistemologia feminista, questões de gênero.

  • Ana Paula Scheffer, Universidade de Passo Fundo

    Possui graduação em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade de Passo Fundo (2015). Mestrado em Engenharia Civil e Ambiental pela Universidade de Passo Fundo. É graduanda em Filosofia pela Universidade de Passo Fundo. Tem experiência na área de Arquitetura e Urbanismo, atuando principalmente nos seguintes temas: sustentabilidade, arquitetura, meio ambiente, mobilidade sustentável e infraestrutura.

Published

2021-09-16

How to Cite

Female socialization, human protagonism and education: an analysis from Christine de Pizan. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 28, n. 1, p. 258–275, 2021. DOI: 10.5335/rep.v28i1.11405. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/11405. Acesso em: 1 dec. 2025.