Contributions from the inverted classroom to the promotion of subsunçores on mechanical energy concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.13184

Keywords:

Hybrid Teaching. Active Methodologies. Mechanical Energy. Teaching Unit.

Abstract

This article discusses the results of a study that aimed to analyze the contributions of the Inverted Classroom (IC) to address concepts of Mechanical Energy (MS), by a bias of the Theory of Significant Learning (TAS), held in 2018 and 2019, with first-year high school students of the technical course in Renewable Energy Systems, in a federal public school in Rio Grande do Sul. Two Teaching Units were organized in order to verify evidence of significant learning about MS: one following the assumptions of the IC (experimental group - EG), planned in the perspective of the Three Pedagogical Moments (TPM) and another organized with the expository methodology (control group - CG). In a quali-quanti approach, it was used as instruments of data collection: pre-test, post-test, field diary, students' classroom material, audio, image and interactions with the virtual learning environment (VLE). The five stages of Moraes (1999) were used for content analysis and the t-Student statistical test for quantitative analysis. The results indicated significant conceptual evolution of the EG students in relation to those of the CG and the IC, organized according to the TPM, contributed to the promotion of subsunçores on MS concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Maria Aparecida Monteiro Deponti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha

    Licenciada em Física pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) e em Matemática pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI), Especialista em Física para a Educação Básica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA) e Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Franciscana (UFN). Atualmente é docente de Ensino Básico Técnico e Tecnológico do Instituto Federal Farroupilha - Campus Jaguari-RS e atua na área de Física e ensino de Física. 

  • Ana Marli Bulegon, Universidade Franciscana - UFN

    Possui doutorado em Informática na Educação (UFRGS), Especialização em Psicologia (UESP), Especialização em Gestão do Conhecimento e o paradigma Ontopsicológico (AMF), Mestrado Profissional em Ensino de Física (UFN), Especialização em Ensino de Matemática (UFN) e graduação em Matemática (UFN). Atualmente é professora adjunta III da Universidade Franciscana (UFN) e atua como membro permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e de Matemática (PPGECIMAT - Doutorado e Mestrado).

Published

2022-11-25

How to Cite

Contributions from the inverted classroom to the promotion of subsunçores on mechanical energy concepts. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 556–574, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i2.13184. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/13184. Acesso em: 30 nov. 2025.