Reflections on the field of Education in relation to professional graduate programs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v32.16053

Keywords:

criteria; training; teacher.

Abstract

The studies in this article aim to highlight certain issues that foster debates about the separation of the fields of Teaching and Education, even though both share many similarities. Subsequently, the text will address the challenges faced by Professional Master's programs at the beginning of their journey, as well as their achievements up to the present day. It also points out the lack of a clear definition of what constitutes technical-technological productions within the field of Education and whether these productions could be understood as equivalent to educational products. Additionally, the article discusses the lack of evaluative criteria in the field of Education, mentioning that the field of Teaching already has an evaluation framework and questioning whether these criteria could somehow be applied to area 38 or if it would be necessary to think of other criteria that deviate from the technicist character.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Glaisier Mara Aparecida Mariano da Silva, Universidade Estadual do Norte do Paraná

    Possui graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário das Faculdades Integradas de Ourinhos (2014). Concluiu no ano de 2020 a segunda graduação em Letras/Espanhol pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná. Integrante do Grupo de Pesquisa em Matemática e Ensino de Ciências (GPMEC - UENP).

  • Juliane Priscila Diniz Sachs, Universidade Estadual do Norte do Paraná

    Bacharel em Química pela Universidade Estadual de Londrina. Mestre em Ciências de Alimentos pela Universidade Estadual de Londrina (2004). Licenciada em Química pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2013). Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina. Docente/pesquisadora da Universidade Estadual do Norte do Paraná - Campus Luiz Meneghel - UENP-CLM. Docente do Programa de Pós-graduação em Educação - Mestrado Profissional em Educação Básica da UENP. Pesquisa: Educação científica, Ensino de Química, Ensino de Ciências, Natureza da Ciência e História e Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. Integrante do Grupo de Pesquisa em Matemática e Ensino de Ciências (GPMEC - UENP), do Grupo de Pesquisa em Educação Ambiental (GPEA FC - UNESP) e do Núcleo de Pesquisa em Educação Ambiental da UENP. TEA feminista.

Published

2025-04-04

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

Reflections on the field of Education in relation to professional graduate programs . Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 32, p. e16053, 2025. DOI: 10.5335/rep.v32.16053. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/16053. Acesso em: 15 oct. 2025.