Educational inequalities as an obstacle to social justice: analisys of the Minas Gerais schools infrastructure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v26i3.9127

Keywords:

Educational inequalities, School infrastructure, Social justice, Public education policies

Abstract

This article analyzes the inequality in the infrastructure of Minas Gerais’ basic education schools. The source used was the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep) School Census database, 2016. A preliminary survey of the infrastructure measurement methodologies presented in the Brazilian educational literature was carried out, marking the limits and possibilities of the different metrics. The option for a continuous numerical scale that was calibrated to better fit the purposes of this study. This research has as a result the verification of the permanence of the infrastructural precariousness of the Minas Gerais schools, which present conditions for the provision of school basic education in relation to the attendance of public services, facilities and dependencies, and equipment for didactic- pedagogical use. This precariousness manifests itself most clearly in the poorest areas of the state, reproducing inequalities and imposing itself as an obstacle to the educational offer with greater equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Marisa Ribeiro Teixeira Duarte, Universidade Federal de Minas Gerais

    Professora associada do Departamento de Administração Escolar e pesquisadora do Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Doutora em Educação pela Universidade Federal Fluminense (UFF), com estágio pós-doutoral sobre sociologia das regulações sociais, Universidade Católica de Louvain la Neuve, Bélgica. Graduada em Ciências Sociais e mestra em Educação pela UFMG

  • Daniel Santos Braga, Universidade Federal de Minas Gerais

    Doutorando em Educação: conhecimento e inclusão social, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), e mestre em Educação e Formação Humana pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Desenvolve pesquisas sobre políticas públicas educacionais, financiamento da educação e desigualdades de condições de oferta da educação escolar. Docente no curso de Pedagogia do Centro Universitário Newton Paiva, em Belo Horizonte. Membro do Grupo de Pesquisa em Política e Administração de Sistemas Educacionais (Pase/UFMG)

Published

2019-09-04

How to Cite

Educational inequalities as an obstacle to social justice: analisys of the Minas Gerais schools infrastructure. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 26, n. 3, p. 795–814, 2019. DOI: 10.5335/rep.v26i3.9127. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/9127. Acesso em: 16 oct. 2025.