Gamification in focus: an experience with the Symbaloo Learning Paths platform in postgraduate

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v29i2.9641

Keywords:

Postgraduate studies. Gamification. Methodology

Abstract

This study presents an experience as a use of gamification from the Symballo Learning Paths platform with Masters and Doctoral students in Education from a public higher education institution (IPES) in the discipline of Educational Digital Resources. To develop this experience, the Augmented Reality feature was used as a support, using QR codes, from the gamification of the content "Introduction to Cyberculture". As a research methodology, a qualitative approach of the experience report type was adopted. The data were collected from the participant observation and the use of a field diary and audiovisual records, then analyzed using the Content Analysis technique. It was possible to conclude that the Symballo Learning Paths platform offered effective support for the development of gamification of the proposed content. In the context of the intervention, the elements of game design provided increased motivation and student engagement, which resulted in a favorable environment for building critical and collaborative knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • José Ricardo Lopes Ferreira, UNINASSAU

    Mestre em Educação (PPGE/UFAL) com ênfase em Tecnologias da Informação e Comunicação. Possui Licenciatura Plena em Educação Física (CEDU/UFAL). Integrante do Grupo de Estudos Comunidades Vituais 4.0 (CEDU/UFAL). Docente do Curso de Licenciatura em Pedagogia pelo Centro Universitário Maurício de Nassau, Unidade Maceió. Atualmente é discente do curso de especialização em docência com ênfase na Educação Básica pelo IFMG Campus avançado Arcos. 

  • Fernando Silvio Cavalcante Pimentel, Universidade Federal de Alagoas

    Doutor em Educação (UFAL); Mestre em Educação pela Universidade Federal de Alagoas (2010), especialista em Tecnologias em Educação e Docência do Ensino Superior. Graduado em Pedagogia (Licenciatura). Foi professor da Educação Básica em escolas particulares, tutor no programa de formação continuada da Secretaria de Educação a Distância (MEC), professor tutor 1 na Universidade Tiradentes e professor no Governo do Estado de Alagoas. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino-Aprendizagem, atuando principalmente nos seguintes temas: aprendizagem, jogos digitais na educação, gamificação, metodologias ativas, educação online, webquest, tutoria e avaliação. Foi Vice-coordenador da Coordenadoria Institucional de Educação a Distância e Coordenador Adjunto da UAB/UFAL. Integrante do banco de avaliadores institucionais do INEP, atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Alagoas, Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e líder do Grupo de Pesquisas Comunidades Virtuais - Ufal.

Published

2022-11-25

How to Cite

Gamification in focus: an experience with the Symbaloo Learning Paths platform in postgraduate. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 29, n. 2, p. 701–726, 2022. DOI: 10.5335/rep.v29i2.9641. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/9641. Acesso em: 1 dec. 2025.