The formation of teachers in history in the XXIst century:

transformative education, its theoretical perspectives and practical analyses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13641

Keywords:

History Teaching, Teacher Training, Teaching Method

Abstract

Currently, the training of history teachers in Brazil, except for some programs, is based on methodologies of typical education of the twentieth century, in which he has a predilection for content to the detriment of teaching methods. The observation of this lack led to the teaching of differentiated classes. In this way, this article intends to demonstrate and highlight the application of the concept of Historical Consciousness of Rüsen (2001; 2007), can be articulated with the reflections proposed by the following authors, Carbonell (2016), Apple (1995; 2006), Hargreaves (2002; 2009) and Lévy (2015). Based on a transformative methodology, for having the intention of transforming reality, within a qualitative approach, but also based on Micro-History, by detailed analysis and construct a narrative for this new object. Therefore, with the practice to be presented in this article, these proposed analyses encourage future professionals to promote a Transformative Education within the discipline of History in the basic cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. Porto Alegre: Artmed, 2006.
APPLE, Michael W. Trabalho docente e textos: economia política das relações de classe e de gênero em educação. Porto alegre: Artes Médicas, 1995.
CARBONELL, Jaume. Pedagogias do século XXI: bases para a inovação educativa. Porto Alegre, Penso, 2016.
FONSECA, Selva Guimarães. O trabalho do professor na sala de aula: relações entre sujeitos, saberes e prática. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília: INEP, v. 91, n. 228, p. 390-407, 2010.
GIMENO SACRISTÁN, José. O Currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Penso, 2017.
GINZBURG, Carlo. Mitos, Emblemas e Sinais: morfologia e História. São Paulo: Companha das Letras, 1989.
HARGREAVES, Andy. EARL, Lorna. MOORE, Shawn. MANNING, Susan. Aprendendo a Mudar: o ensino para além dos conteúdos e padronização. Porto Alegre: ARTMED, 2002.
HARGREAVES, Andy. SHIRLEY, Dennis. The Fourth Way: the inspiring future for educational change. Thousand Oaks, California: Corwin Press, 2009.
JULIA, Dominique. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, Campinas, n. 1, p. 9-44, 2001.
LÉVY, Pierre. Introdução. In: LÉVY. Pierre. A inteligência Coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Edições Loyola, 2015.
MARCÍLIO, Maria Luiza. História da Escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo: Instituto Braudel; Imprensa Oficial do Governo do Estado de São Paulo, 2019.
MATTAR, João. RAMOS, Daniela Karine. Metodologia da pesquisa em educação: Abordagens Qualitativas, Quantitativas e Mistas. São Paulo: Edições 70, 2021.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Côrtez; Brasília, DF: UNESCO, 2001.
PAULILO, André Luiz. Propostas de Ensino da História e expectativas de aprendizagem na reorientação curricular em São Paulo. História & Ensino, Londrina: UEL, v. 18, n. 2, p. 7-41, 2012.
RÜSEN, Jörn. História Viva: teoria da história III, formas e funções do conhecimento histórico. Brasília: Ed. UnB, 2007.
RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história, fundamentos da ciência histórica. Brasília: Ed. UnB, 2001.
SCHMIDT, M. A.; BARCA, I.; MARTINS, E. R. (Orgs.). Jörn Rüsen e o ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010.
VILLALTA, Luiz Carlos. O livro didático de História no Brasil: perspectivas de abordagem. Pós-História. Assis: UNESP, v. 9, p. 39-59, 2001.

Published

2022-09-15

How to Cite

The formation of teachers in history in the XXIst century:: transformative education, its theoretical perspectives and practical analyses. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(2), 7-22. https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13641