The learning system aprende Brasil:
the experience of the corporate reform of education in São josé do ouro in 2021
Keywords:
Aprende Brasil Teaching System, municipality of São José do Ouro, public policiesAbstract
This paper presents as central theme the Teaching System Aprende Brasil, the curriculum and the teaching of history in the Municipal Education Network of São José do Ouro in 2021 and, as a general objective, the discussion about how the insertion of the Positivo Group and the Teaching System Aprende Brasil in the municipality of São José do Ouro in 2021. For this, it sought to trace an overview of how education in the municipality is historically constituted after the political and administrative emancipation in 1960, contextualizing the entry of private groups in the Brazilian educational scene to, subsequently, analyze the insertion of the Teaching System Aprende Brasil in the Municipal Education Network of São José do Ouro. The research is based on the categories of State, hegemony, education system, public policies, public/private relation and curriculum. Based on these categories, the axes of analysis of the research were established, which are: the neoliberal context that opens up the process of mercantilization of education; the performance of the Positivo Group in Brazil; and the public policies that consolidate and dictate the directions of Brazilian education. Initially, the axes are approached in their singularity and, also, intertwined as a possibility of analysis of the study theme in the historical conjuncture in its totality. To reach the general objective of the research, written sources were used, grouped according to their typology, school documents, administrative documents and institutional documents. The theoretical conceptual referential is based on Gramsci and the theory of praxis, as the formation of a collective will, expressed in the established social relations. From this construction, it is believed that the adoption of the Aprende Brasil Teaching System is a consequence of the deepening of political and social relations in the municipality, of the development of the urban area and also the result of the pressure exerted by the State on municipalities to comply with public educational policies, from the decade of 2000, which involves the improvement of educational indices and the transfer of financial resources.
Downloads
References
BARRACÃO. Prefeitura Municipal de Barracão. Disponível em:
<http://www.barracao.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
DOMINGUES, Analeia. Inserção do grupo positivo de ensino no sistema educacional público: a educação sob o controle do empresariado. Florianópolis, 2017.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação- Nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão popular, 2018.
GRAMSCI, Antônio. Maquiavel, a política e o Estado Moderno. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 1984.
IBIAÇA. Prefeitura Municipal de Ibiaça. Disponível em: <https://www.ibiaca.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
IBIRAIARAS. Prefeitura Municipal de Ibiraiaras. Disponível em:
<https://www.ibiraiaras.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
LAGOA VERMELHA. Prefeitura Municipal de Lagoa Vermelha. Disponível em:
<https://lagoavermelha.atende.net/ > Acesso em 25 em de maio de 2022.
MACHADINHO. Prefeitura Municipal de Machadinho. Disponível em:
<https://machadinho.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
MAXIMILIANO DE ALMEIDA. Prefeitura Municipal de Maximiliano de Almeida. Disponível em: <https://www.maximilianodealmeida.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira/INEP. Disponível em: http://censobasico.inep.gov.br/censobasico/#/ Acesso em 18 de maio de 2022.
MOTTA, Carlos Eduardo de Souza. Indústria Cultural e o sistema apostilado: a lógica do
capitalismo. Cadernos Cedes, ano XXI, nº 54, agosto/2001.
PAIM FILHO. Prefeitura Municipal de Paim Filho. Disponível em:
<https://paimfilho.rs.gov.br/ >Acesso em 25 de maio de 2022.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental Antônio Manfron, 2019.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental Antônio Manfron, 2020.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental Florentina Lottici, 2019.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental Florentina Lottici, 2020.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental
Luciano Antônio Dondé, 2019.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Escola Municipal de Ensino Fundamental Luciano Antônio Dondé, 2020.
SANANDUVA. Prefeitura Municipal de Sananduva. Disponível em:
<https://www.sananduva.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
SANTA CECÍLIA DO SUL. Prefeitura Municipal de Santa Cecília do Sul. Disponível em:
<https://www.santaceciliadosul.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO E CULTURA. Parecer técnico pedagógico nº 01/2021. Justifica a contratação do Sistema de Ensino Aprende
SÃO JOÃO DA URTIGA. Prefeitura Municipal de São João da Urtiga. Disponível em:
<https://saojoaodaurtiga.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
SÃO JOSÉ DO OURO. Prefeitura Municipal de São José do Ouro. Disponível em:
<http://www.saojosedoouro.rs.gov.br/ https://www.caciquedoble.rs.gov.br/ > Acesso em 25 de maio de 2022.
TAPEJARA. Prefeitura Municipal de Tapejara. Disponível em:
<https://www.tapejara.rs.gov.br/>Acesso em 25 de maio de 2022.
VILA LNGARO. Prefeitura Municipal de Vila Lângaro. Disponível em:
<https://www.vilalangaro.rs.gov.br/>Acesso em 25 de maio de 2022.
Brasil. São José do Ouro, 2021.
SEMERARO, Giovanni. Gramsci e os novos embates da filosofia da práxis. São Paulo: Ideias & Letras, 2006.
SISTEMA DE ENSINO APRENDE BRASIL. Descritivo do Sistema de Ensino Aprende Brasil. Disponível em: <http://construtor.aprendebrasil.com.br/ui/113230001/2806199/1291146103187.pdf> Acesso em 15 de janeiro de 2022.
SÃO JOSÉ DO OURO IMPLEMENTA NOVO SISTEMA EDUCACIONAL. Disponível em: < https://radiopoata.com.br/sao-jose-do ouro-implementa-novo-sistema-educacional/ > Acesso em 20 de abril de 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantêm os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional – CC-BY que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal), a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, de acordo ainda com a democratização científica prevista pela Ciência Aberta.