Educación y tradición bantú:

theoretical and civilizational paradigms in the training of educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13697

Keywords:

African philosophy, Training of educators, bantu tradition

Abstract

The research, in progress, aims to produce systematized knowledge about the origins of what has been called black culture in Brazil. The focus is on the understanding of the Bantu tradition, in its cultural, philosophical and religious aspects. This tradition marks the predominant black presence in the first centuries of criminal slavery in Brazil, influencing the language and the differences in black cultural manifestations. The problem to be discussed refers to the ignorance and distortion, on the part of society and education, of the importance of these peoples as part of a rich and comprehensive collective philosophy from the African continent. Methodologically, bibliographic research is used to build a collection of studies and research on the Bantu tradition. The study intends to give new meanings to black culture in Brazil, expanding the educational experience around the manifestations of black culture of the Bantu tradition in the rupture of a western rationality still present in our social formation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARROS, Fernanda L. de Santana. Salvador e suas influências bantu: as fusões culturais que se aprende e ensina no registro da história e da memória. Dissertação apresentada ao Mestrado em Educação Brasileira, do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará, 2014.

BONO, Ezio Lorenzo. Muntuísmo: a ideia de pessoa na filosofia africana contemporânea. Maputo: Educar, 2014.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares nacionais para Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC/SEPPIR, 2004. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/centrais-de-conteudo/acervo-linha-editorial/publicacoes-diversas/temas-interdisciplinares/diretrizes-curriculares-nacionais-para-a-educacao-das-relacoes-etnico-raciais-e-para-o-ensino-de-historia-e-cultura-afro-brasileira-e-africana. Acesso em: 12 março 2022.

CAPONE, Stefania. A busca da África no candomblé: tradição e poder no Brasil. Rio de Janeiro: Contracapa/Pallas, 2019.

CUNHA JÚNIOR, Henrique. Ntu. Revista Espaço Acadêmico, v. 9, n. 108. 2010. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/9385. Acesso em: 11/01/2022.

CUNHA JÙNIOR, Henrique; SILVA, Joselina; NUNES, Cícera. Artefatos da cultura negra no Ceará. Fortaleza: Edições UFC, 2011.

DALBERT, Robert. A religião dos banto: novas leituras sobre o calundu no Brasil colonial. Estudos históricos, Rio de Janeiro, vol. 28, n. 55, p. 7-25, janeiro-junho, 2015.

ESTEBAN, Maria Paz. Pesquisa qualitativa em educação: fundamentos e tradições. Porto Alegre: AMGH, 2010.

FIGUEIREDO, Janaína; ARAÚJO, Patrício Carneiro, Nkisi na diáspora. In: FIGUEIREDO, Janaína (org.). Nkisi na Diáspora: raízes Bantu no Brasil. p. 30-43. Disponível em: file:///C:/Users/ivanc/OneDrive/Imagens/Documentos/Pedagogia2021-1/lingua%20bantu/Livro_Acubalin.pdf. Acesso em: 10/01/2022.

FIGUEIREDO, Janaína. Entre portos e rios: a memória do Candomblé de Angola em Santos. Tese de doutorado. Programa de pós-graduação Ciências Sociais – PUC/SP. 215p., 2016.

LOPES, Nei. Bantos, malês e identidade negra. 4 ed. rev. e atual. - Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

MACHADO, Veridiana Silva. O cajado de Lemba: o Tempo no candomblé de nação Angola. Dissertação – Mestrado em Ciências - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras Ribeirão Preto, São Paulo, 2015.

MALANDRINO, Brígida Carla. “Há sempre confiança de se estar ligado a alguém”: dimensões utópicas das expressões da religiosidade bantú no Brasil. Tese – Ciências da Religião – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010.

MENDES, Roberto. Lélia Gonzalez e o português afro-brasileiro como ato político e de resistência. Disponível em: https://ceert.org.br/noticias/genero-mulher/15594/lelia-gonzalez-e-o-portugues-afro-brasileiro-como-ato-politico-e-de-resistencia. Acesso em: 11/01/2022.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2016.

MUNANGA, Kabengele. Origem e histórico do quilombo na África. Revista USP, São Paulo (28): 56-62, dezembro/fevereiro, 1995/1996. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/28364. Acesso em: 11/01/2022.

NOGUERA, Renato. O ensino de filosofia e a lei 10.639. Rio de Janeiro: Pallas: Biblioteca Nacional, 2014.

NUNES, Erivaldo Sales. Contribuição para a história do Candomblé Congo-Angola na Bahia: o terreiro de Bernardino do Bate Folha (1916 –1946). – 2017. Disponível em: file:///C:/Users/ivanc/Downloads/Tese%20Erivaldo%20Nunes.pdf. Acessado em 11/01/2022.

OLIVEIRA, Eduardo. Cosmovisão africana no Brasil: elementos para uma filosofia afrodescendente. Coleção X - Rio de Janeiro: Ape’Ku, 2021.

PREVITALLI, Ivete Miranda. Candomblé: agora é angola. São Paulo: Annablume/Petrobras, 2004.

RIBEIRO, Rosa Maria.; CUNHA JR, Henrique. Relações étnicas e educação: representações sobre o negro no Ceará. In: CUNHA JÙNIOR, Henrique; SILVA, Joselina; NUNES, Cícera. Artefatos da cultura negra no Ceará. Fortaleza: Edições UFC, 2011.

ROMÃO, Tito Lívio Cruz. Sincretismo religioso como estratégia de sobrevivência transnacional e translacional: divindades africanas e santos católicos em tradução. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n. (57.1): 353-381, jan./abr. 2018.

SANTOS, Erisvaldo Pereira dos. Formação de professores e religiões de matrizes africanas: um diálogo necessário. Belo Horizinte: Nandyala, 2015.

SILVA, Marcos José Diniz. “A praga dos catimbós em Fortaleza” e a legitimação do Espiritismo no campo religioso cearense. Revista Brasileira de História das Religiões. ANPUH, Ano X, n. 28, Maio/Setembro, 25-42, 2017.

WELLER, Wivian; PFAFF, Nicolle (Org.). Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática, Petrópolis: Vozes, 2013.

Published

2022-09-15

How to Cite

Educación y tradición bantú:: theoretical and civilizational paradigms in the training of educators. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(2), 23-41. https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13697