History teaching and the formation of the critical citizen:

a look at high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13801

Keywords:

Teaching, History, criticism, education

Abstract

This article intends to approach the concept of citizenship, its contextualization, social perception, dynamism in teaching practice and the importance of teaching history, for the formation of critical citizens in high school. The increase in social inequalities, the lack of knowledge and non-experience of extensive citizenship on the part of many individuals linked to the little social importance that many people attribute to the teaching of history, motivated the development of the research. The methodology was based on the use of Case Study research, literature review, application of data collection instruments such as a questionnaire, interview and on-site observation. It is necessary for the individual to understand citizenship in its entirety, for an effective awareness process to take place, for flexibility and dynamics to be the characteristics present in the teaching process and for history to be a collective, living construction that is deeply related to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Daniel Alves de Almeida, Universidade de Passo Fundo, Brasil

    L

References

FERREIRA, Aurélio Buarque de Holanda. Mini Dicionário da Língua Portuguesa. 4° ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 4º ed. São Paulo: Editora Paz e Terra,1996.
CERQUIER-MANZINI, Maria Lourdes. O que é cidadania?. 4º ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 2010.
PINSK, Jaime. Cidadania e educação. 3º ed. São Paulo: Editora Contexto, 1999.
BOSCHI, Caio César. Por que estudar história? São Paulo: Ática, 2007.
KARNAL, Leandro (Org.). História na sala de aula. 5° ed. São Paulo: Editora Contexto, 2009.
BUFFA, Ester. ARROYO, Miguel G. NOSELLA, Paolo. Educação e cidadania. 3º ed. São Paulo: Editora Cortez, 1991.
BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de história: fundamentos e métodos. 3º ed. São Paulo: Editora Cortez, 2009.
GIROTTO, Juliana. O psicopedagogo institucional: novas atitudes para enfrentar as dificuldades de aprendizagem. Artigo, FAEL, 2015.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social. 5º ed. São Paulo: Editora Martin Claret, 2001.
MICELI, Paulo. As revoluções burguesas. 15. ed. São Paulo: Editora Atual, 1994.
BLOCH, Marc. Apologia da história: Ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Editora Ed. Zahar, 2001.
RAMOS, Zaíra Leite. Conhecimentos pedagógicos. 4º ed. Brasília: Editora Vestcon, 2012.
BRASIL. (Constituição 1988). Constituição da República Federativa do Brasil. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm> Acesso em: 09 mar. 2018.
______. LDB, Lei 9.396, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm> Acessado em: 09 mar. 2018.
______. Parâmetros curriculares nacionais: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf >. Acessado em: 09 mar. 2018.
DEUS, Adélia Meireles de; Cunha, Djanira do Espírito Santo; Maciel, Emanoela Moreira.
Estudo de Caso na Pesquisa Qualitativa em Educação: Uma Metodologia. VI Encontro
2010. Universidade Federal do Piauí. Teresina, 2010, p. 1-12.
EEEFM Angelina dos Anjos. Projeto político-pedagógico–PPP. Costa Marques-RO, 2017.
EEEFM Angelina dos Anjos. Regimento Escolar– RE. Costa Marques-RO, 2013.

Published

2022-09-15

How to Cite

History teaching and the formation of the critical citizen:: a look at high school. (2022). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 21(2), 63-75. https://doi.org/10.5335/srph.v21i2.13801