Civic-Military school projects: a palliative for improvement in Brazilian education

a palliative for improvement in Brazilian education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14231

Keywords:

Civic-Military. Young; Education. behaviors

Abstract

The main objective of this article is to discuss effective actions and results on the importance of implementing the Civic-Military Schools within the States, which have contributed to reduce school dropouts and improve IDEB indices in the social configuration of Brazilian education. Seeking as a palliative to improve teaching in order to (re)shape the behavior of children and young people, and bringing in its core a specific concept of management in the educational area, this new model is being a well-regarded resource for parents and students, however, on the other hand, antagonistic groups opposed to this implantation. Thus, the Ministry of Education in Partnership with the Ministry of Defense, supported by the education secretariats of the Municipalities, have contributed in the didactic-pedagogical system to combat inequality and violence in the community as a whole, in the pillar of a democratic education, of course, having as a spearhead its monitors and managers, represented by the military from the reserve of the Armed and Auxiliary Forces, making parents, students, teachers and employees, commit to this project. In this way, the results point to a relative acceptability of the community close to the schools of this model and how much this project has contributed to a paradigmatic change in the current situation of education. With this, for the completeness of this article, the manual of the civic-military schools, interview with the military of this project and newspaper articles with criticism or not will be appropriate to demonstrate how much this model has changed behaviors and mentalities in various regions of the country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lúcia Aranha; MARTINS, Maria Helena Pires. Temas de Filosofia. São Paulo: Moderna, 1992
BRASIL. Luana Melody. Censura e vigilância: relatam rotinas da educação da militarizada. O Tempo, 2021. Disponível em: https://www.otempo.com.br/politica/censura-e-vigilancia-professores-relatam-rotinas-da-educacao-militarizada-1.2575660. Acesso em 04 fev.2022.

CASTRO, Gabriel de Arruda. Maioria das escolas que aderiu ao modelo cívico-militar registra redução da violência e de faltas. Jornal a Gazeta do Povo. Brasília, 25 de julho de 2021. Disponível em https://www.gazetadopovo.com.br/educacao/escolas-modelo-civico-militar-reducao-violencia-faltas/. Acesso em 27 jan.2022.

FLACH, Miguel ngel. Escolas cívico-militares, valores e família. Jornal GauchaZH educação, Rio Grande do Sul, 06 de dezembro, 2019. Disponível em https://gauchazh.clicrbs.com.br/opiniao/noticia/2019/12/escolas-civico-militares-valores-e-familia-ck3t02yzk02wh01llr66tn3xa.html, acesso em 07 fev. 2022.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. 36. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

FREIRE, Ana Maria Araújo e MENDONÇA, Erasto Forte (orgs). Direitos humanos e educação libertadora: gestão democrática da educação pública na cidade de São Paulo/ Paulo Freire. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2019.

HORN, Geraldo Balduino e MACHADO, Alexsander. Escola não é quartel Por que não podemos aceitar a militarização das escola públicas? Jornal o Sísifo, Outubro/2020 Vol. 03. p. 1.

LIAMA, Iana Gomes. Escolas cívico-militares: na contramão da democracia. Jornal da UFRGS, Jul/2020. Disponível em: http://www.ufrgs.br/jornal/escolas-civico-militares-na-contramao-da-democracia/. Acesso em 03 fev.2022.

LIMA, Jhonny. O horror dos abusos nas escolas militarizadas do AM. Blog da Cidadania. São Paulo: 13 out 2019. Disponível em https://blogdacidadania.com.br/2019/10/o-horror-dos-abusos-nas-escolas-militarizadas-do-am. Acesso em 05 fev. 2022.

LIMA, Iana Gomes de. Escolas cívico-militares: na contramão da democracia. Jornal da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 9 jul. 2020.

MENDONÇA, Erasto Fortes. Escolas cívico-militares: cidadãos ou soldadinhos de chumbo? Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 27, p. 621-636, set./dez. 2019. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde. Acesso em 3 fev. 2022.

SAID, Flávia. Núcleo que aconselha a campanha de Lula no campo da educação apregoa o fim do projeto. Da Rússia, Bolsonaro elogiou o trabalho das escolas. Revista Metrópoles, 15 fev.2022. Disponível em https://www.metropoles.com/brasil/politica-brasil/bolsonaro-defende-escolas-civico-militares-apos-pt-ventilar-fim. Acesso em 28 fev. 2022.

VALENÇA, Lucas. Gestão compartilhada: relatos de possíveis abusos. Coluna “Do Alto da Torre”. Jornal de Brasília. Brasília: 30 de outubro de 2019. Disponível em https://jornaldebrasilia.com.br/blogs-e-colunas/do-alto-da-torre/gestao-compartilhada-relatos-de-possiveis-abusos. Acesso em 03 fev. 2022.

Published

2023-02-28

How to Cite

Civic-Military school projects: a palliative for improvement in Brazilian education: a palliative for improvement in Brazilian education. (2023). Semina - Revista Dos Pós-Graduandos Em História Da UPF, 22(1), 92-112. https://doi.org/10.5335/srph.v22i1.14231