The implications of educational neoliberalism in the “new” high school reform project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5335/rep.v31.15985

Keywords:

Education, Ideology, New High School, Neoliberalism

Abstract

With the reform of the “New” High School, traces of neoliberal ideology are evident. In this context, the article problematizes some issues related to neoliberalism, the curriculum and the implications of the neoliberal ideas present in the High School reform. To achieve this, we mapped studies that approach these concepts using the Cartographic Method from a post-critical/post-structuralist perspective. We found that neoliberal ideology materializes as the “entrepreneur” in education, a category that is highly stimulated by the logic of the flexible market, which is very present in the “New” High School model. The conclusion is that there is an intense process of making education more precarious, resulting in access to an even more fragmented education, geared towards the demands of the capitalist job market. Therefore, the need to fight for a return to humanistic education is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Guilherme Araújo Soares, Universidade Federal do Amazonas

    Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2022). Especialização em Currículo e Prática Docente nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental pela Universidade Federal do Piauí (2023). Atualmente, está cursando o mestrado em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM) pela Universidade Federal do Amazonas.

  • Ynara Silva Luniere Brito, Secretária de Educação e Desporto Escolar do Amazonas

    Mestra em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Federal do Amazonas (2024). Professora de Matemática pela Secretária de Educação e Desporto Escolar do Amazonas.

  • Maria Ione Feitosa Dolzane, Universidade Federal do Amazonas

    Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal do Amazonas. Professora Adjunta da Universidade Federal do Amazonas-UFAM - atuando no Centro de Educação a Distância na área de Gestão de Projetos e Sistemas para a Educação a Distância.

Published

2024-09-17

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo

How to Cite

The implications of educational neoliberalism in the “new” high school reform project. Revista Espaço Pedagógico, [S. l.], v. 31, p. e15985, 2024. DOI: 10.5335/rep.v31.15985. Disponível em: https://ojs.upf.br/index.php/rep/article/view/15985. Acesso em: 15 oct. 2025.